زیمنس

کنترل فاز زیمنس

کنترل فاز زیمنس

کنترل فاز زیمنس

شاید نام فاز کنترل را بارها شنیده باشید، اما این دستگاه دقیقا چیست؟ کنترل فاز برای محافظت از سیستم های الکترونیکی مانند ژنراتورها و ترانسفورماتورهای قدرت استفاده می شود. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که در صورت بروز هرگونه مشکل در مدار مانند نوسانات ولتاژ، کنترل فاز جریان عبوری از مدار قطع می شود تا به سیستم های الکترونیکی آسیب جدی وارد نشود. همانطور که می دانیم راه اندازی و نصب سیستم های الکترونیکی هزینه زیادی دارد. همچنین بسیاری از دستگاه ها گران هستند و به مشکلات مختلف الکتریکی بسیار حساس هستند. بنابراین وجود کنترل فاز زیمنس در بسیاری از موارد برای حفاظت از سیستم های الکترونیکی ضروری است. خرج کردن یکباره مانع از خرج کردن بیش از حد می شود.

انواع کنترل فاز

به طور کلی دو نوع کنترل فاز وجود دارد و عملکرد همشون یکسان است اما بسته به نوع مدار و سیم کشی از انواع مختلفی استفاده می شود. کنترل فاز به صورت تک فاز و سه فاز می باشد. نوع سه فاز نیاز به اضافه شدن فاز خنثی به کنترل فاز دارد. در ادارات و منازل بیشتر از نوع تک فاز استفاده می شود و در کنار کنتور نصب می شود و نیاز به یک وسیله حفاظت الکتریکی کوچک برای هر دستگاه را بی نیاز می کند. زیرا مانند یک محافظ برق عمل می کند.

قبل از کنترل فاز

قبل از ظهور کنترلرها، عیوب مدارهای مختلف توسط کنتاکتورها کنترل و برطرف می شد، اما سیستم ضعیف عمل می کرد و نمی توانست برخی از عیوب را تشخیص دهد. همچنین در بسیاری از موارد در دسترس نبود و با کنترل فاز جایگزین شد. یکی از برندهای شناخته شده در این زمینه که رضایت خریداران را افزایش می دهد و کیفیت کار را به نمایش می گذارد، برند زیمنس با ویژگی های خاص است. کنترل فاز زیمنس یکی از محبوب ترین برندها از نظر استقبال خریداران است.

کنترل فاز به عنوان رله کنترل فاز نیز شناخته می شود. کنترل فاز یک سیم پیچ دارد که در صورت سالم بودن مدار، تیغه را باز و بسته می کند. توجه داشته باشید که هر سه فاز برق و نول باید به کنترل فاز متصل شوند. بنابراین در مجموع 5 سیم به کنترل فاز متصل می شود.

وظایف کنترل فاز

همانطور که قبلا ذکر شد، کنترل فاز به خطاهای مدار حساس است و می تواند ولتاژ را قطع کند. اما دقیقاً چه مشکلی وجود دارد که کنترل فاز می تواند از سیستم الکتریکی محافظت کند؟ اگر ولتاژ از حد مجاز بیشتر شود یا اگر ولتاژ کمتر از حد مجاز باشد، کنترل فاز می تواند از سیستم الکترونیکی محافظت کند. علاوه بر این، کنترل فاز زیمنس به اختلالات فاز حساس است. اگر یکی از فازها قطع شود یا در فاز جابجایی وجود داشته باشد.

از طرف دیگر، اگر عدم تقارن فاز وجود دارد، می توانید ولتاژ و جریان را قطع کنید تا از مشکلات سیستم الکترونیکی جلوگیری کنید. این کنترل فاز علاوه بر موارد فوق قابلیت رفع ارور، رفع ایراد در زمان انتظار برای تنظیم مشکل و سپس وصل ولتاژ را دارد. یکی دیگر از ویژگی های کنترل فاز این است که می تواند حساسیت خود را به عدم تقارن فاز تنظیم کند و بر اساس یک دستور داده شده، عمل کند.

نگاه تخصصی به کنترل فاز زیمنس

هر کنترل فاز دارای یک سیگنال و یک چراغ ترمینال است. بسته به برند سازنده، نام ترمینال، شماره و مکان ممکن است کمی متفاوت باشد. کنترل فاز زیمنس دارای ترمینال های R-S-T یا L1-L2-L3 است که برای اتصال برق سه فاز هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، فاز خنثی نیز باید به کنترل فاز نوع سه فاز متصل شود. نوع کنترل فاز که به فاز نول نیز متصل می شود دارای ترمینال برای اتصال فاز نول نیز می باشد. پیچ های تنظیم سن در کنترل فاز نیز یافت می شود که مخفف Sensitivity است. یکی از ویژگی های کنترل فاز، قابلیت تنظیم حساسیت دستگاه به عدم تقارن فاز می باشد. این پیچ در واقع می تواند این کار را انجام دهد و با کمک آن حساسیت خود را به عدم تقارن فاز تنظیم کند.

موارد بیشتر

  • پیچ تنظیم تاخیر، درواقع این پیچ تنظیم به شما امکان می دهد زمان انتظار مورد نیاز را پس از روشن شدن کنترل فاز زیمنس تنظیم کنید. همچنین می توانید زمان انتظار پس از بروز خطا را مشخص کنید.
  • ترمینال 15 وارد ورودی فرمان می شود که خروجی آن در ترمینال های 18 و 16 است.
  • خروجی NC یا ترمینال 16 معمولاً باز است. اگر ولتاژ سه فاز مشکلی نداشته باشد این خروجی وصل می شود.
  • در این حالت نشانگر فعال سازی رله نیز روشن است. این ترمینال به کنتاکتور متصل می باشد. ترمینال 18 با NO یا خروجی معمولی بسته است. این ترمینال همیشه بسته است مگر اینکه چراغ سیگنال REL روشن باشد. برای وضوح، این ترمینال زمانی که دستگاه خاموش است یا هنگام بروز خطا و قطع شدن رله داخلی بسته می شود. این ترمینال برای نظارت است و به PLC متصل می شود.
  • نشانگر خطا نیز بخشی از ثابت کنترل فاز است. کنترل فاز معمولاً دارای یک یا دو نشانگر خطا است که در هنگام بروز خطا روشن می شود، مانند تعویض دو فاز از سه فاز یا زمانی که ولتاژ شبکه خارج از محدوده است. سپس رله داخلی قطع می شود. (محدوده ولتاژ 300 تا 440 ولت برای 3 فاز و 185 تا 240 ولت برای تک فاز).

وظایف کنترل فاز زیمنس

رله کنترل فاز زیمنس SIEMENS مدار فرمان را در هر یک از موارد زیر قطع می کند:

  • ولتاژ بیش از حد مجاز
  • ولتاژ زیر حد مجاز
  • یکی از فازها را قطع می کند
  • تغییر فاز
  • عدم تقارن فاز

تست کنترل فاز

برای یکسان بودن ولتاژها، می توانید این روش را امتحان کنید تا تشخیص دهید که ولتاژ یکسان است و سه مقاومت وجود دارد، یا اختلاف فاز یکسانی برابر با 120 درجه وجود دارد، یا یک یا دو فاز مدار بدون وقفه است. سه مقاومت R1، R2 و R3. همه این ها 33000 مگاهرتز هستند. لازم است بدانید که اگر دامنه هر سه فاز یکسان و اختلاف فاز بین آن ها برابر با 120 درجه باشد، ولتاژ در نقطه مشترک سه مقاومت نول خواهد بود.

اما اگر یک یا دو فاز قطع شود، این تقارن مختل شده و ولتاژ نقطه مشترک دیگر نول نیست. توجه داشته باشید که در این مرحله، شرط فاز ورودی صحیح، ولتاژ نول است. باید گفت که روش فوق نمی تواند بین دو حالت خطا تمایز قائل شود. یعنی اگر فازها را جابجا کنید مدار متوجه نمی شود یا حالت بعدی زمانی است که ولتاژهای هر سه فاز کمتر از حالت عادی باشد ولی ولتاژها برابر باشد. برای رفع مشکل اول و تشخیص تغییر فاز، مدار دو فاز را آزمایش می کند تا ببیند آیا آنها به درستی تراز شده اند یا خیر.

در واقع، اگر دو مرحله از سه مرحله صحیح باشد، مرحله سوم نیز صحیح است. در ادامه باید گفت که حل مشکل دوم یعنی تست محدوده ولتاژ یک فاز برای بررسی ولتاژ یک فاز کافی است. اگر دامنه مناسب باشد و تقارن فاز در مدار اول تایید شود. به طور کلی، برای پیکربندی صحیح رله، می توانید یک فیوز را بردارید تا شبکه را در حین کارکردن موتور به دو فاز تقسیم کنید و عملکرد کنترل فاز را بررسی کنید.

انواع کنترل فازهای زیمنس در ولتابین (نمایندگی زیمنس)

به طور کلی انواع کنترل کننده فاز را می توان به دو دسته تقسیم کرد. در واقع، هر دو نوع کنترل فاز رفتار یکسانی دارند. با این حال، باید در مورد نوع مدار استفاده شده و سیم کشی دقت کنید. در نتیجه کنترل کننده های فاز به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. می توان از کنترل تک فاز برای افزایش امنیت سیستم های الکتریکی مسکونی، اداری و شرکتی استفاده کرد. این دستگاه بلافاصله پس از کنتور در ساختمان نصب می شود.

این دستگاه عملکردی مشابه محافظ برق دارد. در نتیجه پس از نصب دستگاه دیگر نیازی به استفاده از محافظ جداگانه مانند یخچال یا تلویزیون ندارید. توجه: توصیه می شود قبل از نصب این دستگاه از کلید مینیاتوری برای جلوگیری از قطعی برق در اثر کار در شب استفاده کنید. در مقابل کنترل فاز، سه فاز وجود دارد. همانطور که از نام آن مشخص است، این دستگاه برای کار کردن به سه فاز ورودی نیاز دارد. در خروجی این دستگاه از طریق ترمینال های 15 و 18 به کنتاکتور اصلی متصل می شود. در نهایت کافی است تنها دو پارامتر برای این کنترلر تنظیم کنید:

1-زمان اتصال رله

2-حساسیت به عدم تقارن فاز

نکته: برای کنترل فاز سه فاز علاوه بر فاز به نول لازم است. بنابراین در هنگام نصب و استفاده از آن ها دقت کنید که ترمینال نول دستگاه به نول کنتاکتور متصل باشد.

کنترل فازهای تک فاز

در ارتباط با این کنترل تک فاز، آن ها در درجه اول برای افزایش امنیت دفاتر، ساختمان های تجاری و منازل استفاده می شوند. مدل کنترل تک فاز را می توان در ورودی ساختمان یا بعد از کنتور برق استفاده کرد. توجه داشته باشید که کنترل تک فاز دقیقاً مانند برق گیر عمل می کند. این بدان معناست که عملکردهای مشابهی دارد و با نصب آن بعد از کنتور برق در محل مورد نظر، نیازی به نصب یک محافظ الکتریکی جداگانه برای هر وسیله برقی مانند کامپیوتر یا یخچال نیست.

این یک احتیاط در صورتی است که برق به طور تصادفی در شب قطع شود. می توانید این محافظ را بعد از کلید مینیاتوری برای پریز وصل کنید تا از قطعی برق غیر ضروری جلوگیری کنید. همانطور که می دانید، راه اندازی یک سیستم الکتریکی می تواند بسیار گران باشد. بنابراین خرابی یا نقص در هر یک از اجزای این سیستم می تواند زمان و هزینه زیادی را هدر دهد. بنابراین استفاده از یک سیستم حفاظتی خوب ضروری و ضروری است.

این دستگاه امنیت قطعات و دستگاه های متصل به مدار را تامین می کند. علاوه بر این، بسیاری از پارامترهای مدار قابل نظارت و تنظیم هستند. به عبارت دیگر، بسته به موقعیت و نیاز خود، می توانید با کمک کنترل فاز، یک سیستم حفاظتی شخصی سازی شده داشته باشید. شما عزیزان برای خرید انواع کنترل فاز به نمایندگی فروش ما مراجعه کنید و با اطمینان کامل و صرفه جویی در زمان و هزینه محصول را با کیفیت عالی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *