اشنایدر

کنترل فاز اشنایدر

کنترل فاز اشنایدر

کنترل فاز اشنایدر

اگر کاربر نهایی، انرژی الکتریکی را به خوبی مدیریت نکند، بار و کاربر ممکن است متحمل تلفات و مشکلات جدی شوند. با افزایش استفاده از برق در خانه و صنعت، حفاظت صحیح از تجهیزات خانه، صنعت و سایر وسایلی که از برق استفاده می کنند، ضروری است. بنابراین استفاده از رله های کنترل فاز برای حفاظت از عمر و کارایی دستگاه های برق مصرفی بسیار مهم است. یکی از رایج ترین مشکلات در کارخانه های صنعتی گرم شدن بیش از حد و آسیب های مکرر ناشی از خرابی فاز می باشد. حتی زمانی که از تجهیزاتی مانند رله اضافه بار و قطع کننده مدار برای حفاظت استفاده می شود، بارهای الکتریکی باید سریع و الکترونیکی باشد.

کنترل فاز اشنایدر چیست؟

محصولات اشنایدر یکی از شناخته شده ترین محصولات در زمینه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی در زمینه حفاظت، توزیع و انتقال انرژی می باشد. یکی از مهم ترین بخش های سیستم الکتریکی، موتور الکتریکی است. بنابراین عملکرد صحیح موتور بسیار حائز اهمیت است و از این نظر کنترل و حفاظت از موتور بسیار بااهمیت است. یکی از وسایل حفاظتی الکتروموتورهای رله اشنایدر برای کنترل فاز می باشد. رله‌های کنترل فاز معمولاً دستگاه‌های محافظی هستند که در تابلوهای الکتریکی برای محافظت از تجهیزات شبکه در برابر اختلالات استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، توان خروجی یک موتور به ولتاژ دریافتی بستگی دارد. با افت ولتاژ موتور، توان خروجی موتور نیز کاهش می یابد و پس از افت ولتاژ، موتور جریان بیشتری از شبکه می گیرد. این افزایش جریان می تواند موتور را بیش از حد گرم می کند و به دستگاه آسیب می رساند. برای تشخیص این افت ولتاژ می توانید با قرار دادن رله کنترل فاز، ولتاژ فاز ورودی به موتور را بررسی کنید.

عملکرد رله کنترل فاز اشنایدر به چه صورت است؟

با اتصال 3 فاز و نول به ترمینال ورودی کنترل فاز، نشانگر سبز در زمان مناسب بودن ولتاژ (Un) و نشانگر تماس (R) پس از زمان تاخیر (1 تا 10 ثانیه) روشن می شود. زمان بندی رله کنترل فاز در حالت عادی شبکه شروع می شود. در صورت بروز خطا، خروجی رله اشنایدر مسدود می شود و هر بار که عیب اصلاح می شود، زمان بندی مجدداً راه اندازی می شود. برای اطمینان از پیکربندی صحیح رله کنترل فاز اشنایدر می توان در حین کار موتور یکی از سه فاز را جدا کرد تا شبکه دو فاز شود و رله کنترل فاز کار کند.

انواع مدل های کنترل فاز اشنایدر در ولتابین (نمایندگی اشنایدر):

  • کنترل فاز اشنایدر rm17tg20
  • کنترل فاز اشنایدر rm17te00
  • کنترل فاز اشنایدر rm35tf
  • فاز کنترلر اشنایدر مدل rm35tf30
  • کنترل فاز اشنایدر rm35tf30
  • کنترل فاز اشنایدر 5 چراغ

رله کنترل فاز چیست؟

رله‌های کنترل فاز، دستگاه‌های کنترل و حفاظتی ویژه‌ای هستند که توالی فاز، قطع فاز، عدم تعادل فاز، اضافه ولتاژ و کم ولتاژ یک سیستم الکتریکی سه فاز را کنترل می‌کنند. در بازار تجهیزات الکتریکی، رله‌های کنترل فاز به‌عنوان رله‌های حفاظت فاز، رله‌های خرابی فاز، رله‌های مانیتورینگ خط یا رله‌های مانیتورینگ فاز نیز شناخته می‌شوند.

رله کنترل فاز چطور عمل می کند؟

اساس کار رله کنترل فاز، دریافت و بررسی سیگنال های ورودی است. با رسیدن به مقدار از پیش تعیین شده، موقعیت کنتاکت خروجی تغییر می کند. خروجی این کنتاکت به دستگاهی مانند کنتاکتور یا کلید متصل می شود که می تواند مدار را باز کند (یا خروجی آلارم به PLC ارسال می شود).

انواع رله کنترل فاز

انواع مختلفی از رله های کنترل فاز وجود دارد که هر کدام عملکرد حفاظتی خاصی را ارائه می دهند. در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

رله عدم تعادل فاز

اگر منبع تغذیه توسط سیستم سه فاز به دلیل تعادل بار نامتقارن نامتعادل شود، موتور بخشی از انرژی خود را به توان راکتیو تبدیل می کند که بدون سوء استفاده از بین می رود. موتور همچنین در معرض تنش حرارتی بیشتری قرار دارد. عدم تعادل فاز باعث آسیب جدی به موتورهای AC می شود. اگر عدم تعادل بیش از 5٪ وجود دارد، توصیه می شود موتور را خاموش کنید. فقط رله های مانیتورینگ (با نظارت بر عدم تعادل فاز) می توانند به طور خودکار قبل از آسیب دیدن موتور متوقف شوند. نظارت قابل اعتماد برای مقابله با عدم تعادل فاز، عمر موتور را افزایش می دهد و از آسیب های پرهزینه جلوگیری می کند.

رله توالی فاز

اگر توالی فاز هنگام راه اندازی یا تغییر ترتیب فاز در حین کار اشتباه باشد، موتور سه فاز در جهت معکوس می چرخد. کار در جهت مخالف می تواند به برخی از موتورها یا بارها مانند پمپ ها، کمپرسورهای اسکرو، فن ها و غیره آسیب برساند. دستکاری در توالی فاز اشتباه می تواند باعث شل شدن قطعات دستگاه یا قطعه کار شود و موقعیت بسیار خطرناکی ایجاد کند. با نظارت مداوم توالی فازها می توان از این امر جلوگیری کرد. تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه مانیتورینگ و یک کنتاکتور برای خاموش کردن آن است.

رله خرابی فاز

فازهای باز و خرابی فاز ممکن است رخ دهد، به عنوان مثال، به دلیل فرسودگی فیوز، خرابی تجهیزات مکانیکی، خرابی خط برق، خرابی سیم پیچ ترانسفورماتور یا صاعقه رخ دهد. اگر فاز از بین برود، موتور سه فاز ممکن است قادر به راه اندازی نباشد یا ممکن است تحت بار متوقف شود. البته ممکن است موتور به طور نامتقارن به چرخش خود ادامه دهد.

هنگامی که موتور متوقف می شود، مقاومت الکتریکی به طور قابل توجهی کمتر از مقاومت الکتریکی موتور دوار است. این جریان را تا 600 درصد جریان نامی موتور افزایش می دهد. چنین جریان های بالایی سیم پیچ های موتور را تنها در چند ثانیه از بین می برند. همچنین در هنگام خرابی فاز موتور را روشن نکنید. اگر موتور در فاز از کار افتاد، باید فورا آن را خاموش کنید.

رله پایش ولتاژ

عملکرد مداوم در سطح ولتاژ اشتباه می تواند به تمام تجهیزات الکتریکی آسیب برساند. پیک ولتاژ می تواند به قطعات الکترونیکی آسیب برساند و در بدترین حالت، عایق دستگاه های الکترونیکی یا الکتریکی در اثر خرابی سیستم الکتریکی آسیب ببیند. عوامل تعیین کننده در این موارد سطح ولتاژ، زمان و دما هستند. ولتاژ پایین می تواند باعث روشن نشدن موتور یا خرابی کنتاکتور شود. علاوه بر این، کمبود ولتاژ باعث گرم شدن می شود که به نوبه خود باعث آسیب حرارتی و عدم قطعیت در تجهیزات می شود.

بررسی نشانگرهای کنترل فاز

اگر بدنه اصلی رله کنترل فاز را چک کنید در بالای سه قسمت R, S, T به این سه پیچ یک منبع تغذیه سه فاز وصل شده و کنترل فاز از این طریق روشن می شود. سه فاز ورودی بدنه این دستگاه دارای چهار نشانگر به نام های AC, REL, F, P می باشد که کارایی آن ها عبارتند از:

  • نشانگر AC سبز است تا وجود ولتاژ برق را نشان دهد.
  • نشانگر REL زرد است که نشان می دهد رله متصل است.
  • نشانگر F قرمز است و افزایش یا کاهش نابرابری های ولتاژ و فاز را نشان می دهد.
  • نشانگر P قرمز است و نشان دهنده تغییر فاز یا مدار دو فاز است.

در کنار این چراغ های کوچک دو نشانگر دستی قرار دارد. یکی On Delay در دستگاه و دیگری Senu نام دارد. نشانگر اول زمان قابل تنظیم اتصال رله را از زمان اتصال دستگاه به شبکه نشان می دهد، خطای اصلاحی (تاخیر اتصال) و دومی در صورت وجود اختلاف ولتاژ بین فازها خرابی رله را نشان می دهد. کنترل فاز یکی از کلیدهای حفاظتی است که توسط برندهای مختلف تولید می شود. به عنوان مثال، کنترل فاز شیوا موج می تواند برای کنترل خرابی های شبکه برق استفاده شود. اختلالات ناشی از افزایش یا کاهش ولتاژ، عدم تقارن فاز به دلیل نشانگر F و تغییر فاز به دلیل نشانگر P گزارش شده است.

کاربردهای کنترل فاز یا رله کنترل فاز

  • تشخیص قطع شدن فاز 1 یا فاز 2
  • تشخیص جابجایی فاز
  • اعلام افت ولتاژ
  • اعلام افزایش ولتاژ
  • اگر ولتاژ تک فاز متقارن نیست، مدار را قطع می کند
  • در صورت برق گرفتگی در اثر قطع و وصل مداوم، مدار را قطع کنید

اکثر مدارهای صنعتی به ترکیبی از کنترل بار و کنترل فاز نیاز دارند و برای نمایش جریان به آمپرمتر نیاز است. عملکرد کنترل فاز از آسیب به الکتروموتور در اثر خرابی ولتاژ جلوگیری می کند و از خرابی موتور الکتریکی در اثر خرابی جریان جلوگیری کرده و نمایش می دهد.

شیوه قرارگیری کنترل فاز در مدار

همانطور که می بینید، سه فاز R-S-T در ورودی های کنترل فاز قرار دارند. یکی از فازها فاز کنترل نام دارد که در اینجا فاز T است. یک سیم به عنوان یک خط کنترل به پین ​​A1 کنتاکتور از کنتاکت باز همان رله خروجی ترمینال شماره 18 متصل می شود. پایه A2 کنتاکتور نیز به نول وصل شده است. با اتصال رله خروجی، سیم پیچ کنتاکتور مغناطیسی شده و مدار برق توسط کنتاکتور متصل می شود.

تفاوت کنترل فاز و سوپر کنترل فاز

تفاوت بین سوپر کنترل فاز و کنترل فاز در این است که سوپر کنترل فاز دارای دو رله خروجی می باشد، در حالی که کنترل فاز تنها یک رله خروجی دارد. علاوه بر این، سوپر کنترل فاز توانایی تنظیم گزینه های حفاظتی بیشتری را نسبت به کنترل فاز دارد. این بدان معناست که ویژگی ها و پارامترهای کنترل فاز ولتاژ پایین و بالا و خود عدم تقارن غیر قابل تنظیم و ثابت هستند در حالی که کنترل فاز فوق العاده دارای این ویژگی قابل تنظیم است. درواقع فقط دستورات قطع را می توان در طول کنترل فاز صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *