زیمنس

کلید اتوماتیک زیمنس

کلید اتوماتیک زیمنس

کلید اتوماتیک زیمنس

کلیدهای اتوماتیک زیمنس با نام‌های دیگری مانند کلیدهای اتوماتیک کمپکت زیمنس، کلیدهای خودکار و کلیدهای فشرده نیز شناخته می‌شوند. این کلید بخشی از دستگاه حفاظت فشار ضعیف زیمنس است. این کلید اتوماتیک کاربردهای زیادی دارد که یکی از آن‌ها برای تابلوهای برق است. این دستگاه که روی تابلوی برق قرار دارد، اتصالات را سریع و آسان می‌کند. این کلیدها در مدل‌های مختلف موجود هستند و به محدوده جریان و توان قطع آن‌ها بستگی دارد. در ادامه به تفصیل راجب این کلیدهای اتوماتیک توضیح داده شده است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

کلید اتوماتیک کمپکت نوعی از وسایل حفاظت الکتریکی هستند که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلیدهای اتوماتیک کمپکت، کلیدهای خاموش‌کننده تحت بار نامیده می‌شوند و برای حفاظت از اتصال کوتاه و قطع و وصل تحت بار استفاده می‌شوند. تنوع زیادی در خانواده کلیدهای اتوماتیک وجود دارد. با این حال، کلیدهای اتوماتیک کمپکت به دلیل اندازه کوچک، قیمت پایین و پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از جریان‌های حفاظتی، بیشتر از سایر مدل‌های این خانواده استفاده می‌شوند. کلیدهای اتوماتیک کمپکت برای محافظت و قطع مدارها از اضافه جریان مصرف‌کننده یا اضافه ولتاژ و اضافه جریان (اضافه بار) و اتصال کوتاه استفاده می‌شود. به دلیل ابعاد بزرگ‌تر کلید اصلی و فشردگی و انقباض آن، این بریکرها را کلیدهای اتوماتیک کمپکت می‌نامند.

ساختمان داخل کلیدهای اتوماتیک کمپکت

  • بدنه یا قاب کلید:

بدنه کلید از یک محفظه عایق تشکیل شده است که شامل اجزای مختلف کلید می‌باشد. پلاک و سایر جزئیات مهم معمولا روی آن قرار می‌گیرد.

  • کنتاکت‌های کلید:

کنتاکت‌های کلید دارای قطعات و اجزایی است که جریان مدار را هنگام باز و بسته شدن قطع و وصل می‌کند.

  • جرقه گیر:

به محض جدا شدن کنتاکت‌ها، اختلاف پتانسیل بین کنتاکت‌ها، هوای اطراف کنتاکت‌ها را یونیزه می‌کند. این هوای یونیزه یک جهت برای جریان در یک دوره زمانی فراهم می‌کند. این جریان باعث ایجاد جرقه بین کنتاکت‌ها می‌شود. این وضعیت تا زمانی ادامه می‌یابد که کنتاکت‌ها به اندازه کافی از هم جدا شوند. فاصله بین آن‌ها به اندازه‌ای است که جرقه‌ها بزرگ‌تر از فضایی است که در آن ایجاد شده‌اند و در نتیجه به اندازه‌ای است که جرقه‌ها خاموش می‌شوند. اگر جرقه به دلایلی برای مدت طولانی روشن بماند، گرمای زیادی ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث سوختگی و آسیب به کنتاکت‌ها شود. این گرمای شدید همچنین فشار گاز زیادی ایجاد می‌کند که گاهی اوقات کلید را منفجر می‌کند.

بنابراین جرقه‌ها باید در اسرع وقت خاموش شوند. برای این کار از واحدی به نام جرقه گیر استفاده می‌شود. جرقه گیر شامل چندین صفحه U شکل است که در اطراف کنتاکت‌ها قرار گرفته‌اند. هنگامی که کنتاکت‌ها از هم جدا می‌شوند، جرقه برای کوتاه‌ترین مسیر در هوا از صفحه احتراق عبور می‌کند، زیرا مشخص است مسیری با کمترین مقاومت برای عبور جریان (جرقه) انتخاب می‌شود. این شرایط جرقه بین صفحات را به جرقه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند که باعث افزایش سرعت جرقه می‌شود.

  • مکانیسم قطع و وصل کلید:

این مکانیسم وظیفه قطع و وصل مجدد کلیدها را بر عهده دارد. هنگامی که سوئیچ از وضعیت OFF به وضعیت ON منتقل می‌شود، فنر برای بستن کنتاکت‌ها به اهرم مکانیزم نیرو وارد می‌کند. هنگامی که کلید خاموش است، از این نیروی انباشته شده برای اعمال فشار به بازوی محرک و باز شدن کنتاکت‌ها استفاده می‌شود.

  • واحد تریپ:

این قسمت از کلید در واقع قسمت هوشمند کلید است. دستورات کلید تریپ یا برش را به صورت دستی یا خودکار صادر می‌کند. این قسمت از کلید از رله‌های مختلفی مانند رله حرارتی و الکترومغناطیسی برای تشخیص خرابی استفاده می‌کند. این دستگاه به واحد قطع و وصل مرتبط می‌باشد.

آشنایی با کلید اتوماتیک زیمنس

کلیدهای اتوماتیک زیمنس در چهار مدل 3va6، 3va5، 3va2 و 3va1 توسط برند زیمنس تولید می‌شود. هر کدام از این کلیدها عملکرد متفاوتی دارند. می‌توانید از این کلیدها برای روشن و خاموش کردن مکرر برق، چه به صورت دستی یا از راه دور استفاده کنید. کلیدهای خودکار زیمنس امنیت سیستم شما را افزایش می‌دهند. برای سهولت مشاهده کلید اتوماتیک زیمنس، دو نمونه از آن مدل را بررسی می‌کنیم.

ویژگی های کلید اتوماتیک 3va1

محدوده جریان این کلید اتوماتیک 16 تا 1000 آمپر و سطح ولتاژ آن 415 ولت می‌باشد. هم با ولتاژ DC و هم با ولتاژ غیر مستقیم قابل استفاده است. مقاومت در برابر دما تا 50 درجه سانتی گراد، قابل سفارش با 1 تا 4 پل، حفاظت lp40، بدون افت عملکرد تا 50 درجه سانتی گراد، نصب ثابت و پلاگین، قدرت سوئیچینگ 16 کیلو آمپر تا 70 کیلو آمپر تا 630 آمپر، حفاظت حرارتی مغناطیسی A قدرت قطع تا 1000 آمپر از 55ka تا 110ka که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلید اتوماتیک زیمنس این مدل می‌باشد.

ویژگی های کلید اتوماتیک زیمنس 3va2

محدوده جریان برای این کلید اتوماتیک 25 تا 1600 آمپر می‌باشد. توان قطع آن بسته به اندازه کلید اتوماتیک می‌تواند متفاوت باشد. قدرت قطع این کلید بین 55ka تا 150ka متغیر است. در سه حالت کششی، ثابت و پلاگین با دمای عملیاتی 25-70 درجه سانتیگراد قابل نصب است. این کلید فقط در سطوح ولتاژ متناوب قابل استفاده است.

کاربرد کلید اتوماتیک زیمنس

موارد استفاده از کلیدهای اتوماتیک زیمنس به شرح زیر است:

حفاظت از دستگاه در برابر اضافه بار

ممکن است تعداد زیادی دستگاه در مدار در حال اجرا باشند یا یکی از دستگاه‌ها بیش از حد بارگذاری شده باشد. به عنوان مثال، قدرت موتور معمولی یک دستگاه می‌تواند 100 آمپر باشد، اما در صورت اضافه بار، دستگاه می‌تواند 150 آمپر بکشد. این اضافه بار باعث می‌شود که جریان زیادی از موتور عبور کند و باعث گرم شدن آن شود. اگر مدار توسط رله اضافه بار قطع نشود، عمر موتور کوتاه شده و به سرعت آسیب می‌بیند. می‌توانید از کلیدهای اتوماتیک زیمنس برای محافظت از دستگاه خود در برابر اضافه بار استفاده کنید.

حفاظت از جریان اتصال کوتاه

هنگامی که دو هادی خالی به یکدیگر متصل می‌شوند، اتصال را کوتاه می‌کنند. در چنین مواردی، مقاومت به شدت به صفر می‌رسد. جریان اتصال کوتاه می‌تواند هزاران برابر بیشتر از جریان معمولی باشد. در نتیجه حرارت تولید شده آنقدر زیاد است که می‌تواند آسیب جدی به تجهیزات و هادی‌ها وارد کند. کلیدهای اتوماتیک زیمنس را می‌توان برای قطع سریع جریان در صورت اتصال کوتاه استفاده کرد تا از آسیب به تجهیزات جلوگیری شود. کلیدهای خودکار زیمنس می‌توانند حفاظت کامل بدون خطا را در انواع مختلف شبکه‌ها ارائه دهند.

حفاظت از افت بیش از حد ولتاژ

افت ولتاژ بیش از حد می‌تواند در تاسیسات الکتریکی صنعتی، ماشین آلات و شبکه‌های توزیع رخ دهد. افت بیش از حد ولتاژ می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف و کاهش قابل توجه انرژی در این تاسیسات شود. همچنین افت شدید ولتاژ می‌تواند تأثیر مخربی بر روی موتورهای لوازم خانگی داشته باشد. با استفاده از کلیدهای اتوماتیک زیمنس می‌توانید از عوارض نامطلوب ذکر شده در بالا جلوگیری کنید.

مزایای کلید اتوماتیک زیمنس

مزایای کلیدهای اتوماتیک زیمنس عبارتند از:

  • سیگنال وضعیت کلید را در حالت های قطع، اتصال و خطا تعیین می کند.
  • سرعت عمل بالا هنگام قطع مدار در مواقع اضطراری
  • امکان قطع مکرر جریان های اتصال کوتاه بدون نیاز به آسیب یا تعمیر مدل ICS
  • کلید اتوماتیک با جریان زیاد
  • در صورت نیاز سه فاز را همزمان جدا می کند
  • ساختار فشرده یکپارچه
  • فضای کمی را در تابلو برق اشغال می کند
  • نصب سریع، راحت و همه کاره
  • لوازم جانبی مطابق با ظاهر کلید
  • امکان انتخاب بخش حداکثر جریان
  • مقدار جریان را در واحد نمایش می دهد
  • امکان برقراری ارتباط از طریق پروتکل های مختلف شبکه

مزایای کلید اتوماتیک کمپکت نسبت به فیوز

  1. در سیستم‌هایی که حفاظت موضعی و انتخابی بسیار مهم است و یا در شبکه سه فاز به دلیل جریان اضافه، نیاز به خاموشی همزمان سه فاز است، باید از کلیدهای اتوماتیک استفاده کرد و نمی‌توان از فیوز استفاده کرد.
  2. همچنین برخی از شبکه‌های توزیع که به محض تشخیص اضافه ولتاژ یا افت ولتاژ نیاز به حساسیت زدایی و تشخیص جریان معکوس دارند از کلیدهای اتوماتیک استفاده می‌کنند و از وضعیت خطا با کنتاکت‌های خطا یا آلارم اعلام می‌شود.
  3. مهم‌ترین مزیت کلید اتوماتیک نسبت به سایر فیوزهای قطع‌کننده، امکان استفاده چندباره از کلید برق است. از طرف دیگر فیوز یک وسیله به اصطلاح یکبار مصرف است و پس از جلوگیری از خطا باید تعویض شود. علاوه بر این، تمام مزایای کلیدهای اتوماتیک نسبت به کلیدهای مینیاتوری در مورد فیوزها نیز صدق می‌کند.

در موارد فوق فقط می‌توان از کلیدهای اتوماتیک استفاده کرد و استفاده از فیوز در این گونه موارد مجاز نمی‌باشد.

جمع بندی

کلیدهای اتوماتیک زیمنس حفاظت کافی در برابر اضافه بار، افت ناگهانی جریان و اتصال کوتاه در تجهیزات روشنایی، ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی صنعتی، کابل‌ها و غیره را فراهم می‌کنند. این کلیدها که با 1 تا 4 پل تولید می‌شوند، مزایایی مانند ساخت یکپارچه، نصب سریع و آسان، قابلیت نصب ثابت و پلاگین، حفاظت حرارتی مغناطیسی، ساختار ماژولار، لوازم جانبی مختلف و تطبیق شکل را ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *