زیمنس

کابل پروفی نت

کابل پروفی نت زیمنس

کابل پروفی نت

کابل پروفی نت با اسم کد ۶XV1840-2AH10 معرفی می‌ شود و به آن اترنت استاندارد نیز می‌ گویند. این کابل دارای روکشی سبز رنگ است که توسط شرکت زیمنس آلمان تولید می‌ شود. شبکه پروفی نت به شبکه‌ ای گفته می‌ شود که خصوصیات هر دو شبکه اترنت و پروفی باس را با هم دارد. این محصول تولیدی شرکت زیمنس آلمان در نمایندگی‌ های رسمی زیمنس در ایران نیز وجود دارد و قابل تهیه است. پروفی نت دارای مزایا و فواید زیادی می‌ باشد، به همین دلیل ما در این مقاله کابل پروفی نت، مزایای استفاده از آن، کاربردهای آن، نحوه عملکرد و انواع آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با کابل پروفی نت

همان‌ طور که در مقدمه اشاره کردیم، کابل پروفی نت به شبکه‌ ای گفته می‌ شود که دارای مزایای هر دو شبکه اترنت و پروفی باس می‌ باشد. پروفی نت یکی از پروتکل‌ های صنعتی به حساب می‌ آید که قابلیت اطمینان پروفی باس و سرعت بالای اترنت را به‌ صورت یک جا دارا می‌ باشد. این کابل با کد مشخص ۶XV1840-2AH10 متعلق به خانواده IE FC TP cable 2 x 2 است. خط تولید این کابل در شرکت زیمنس آلمان فعال و محصول در حال تولید می‌ باشد.

وزن کابل‌ های تولیدی نیز برابر است با  ۰,۰۶۳ Kg. واحدهای فروش این نوع کابل برحسب استانداردهای زیمنس می‌ باشد. این اترنت از آن جایی‌ که جزء پروتکل‌ های صنعتی است، اترنت صنعتی هم نامیده می‌ شود و همان‌ طور که از نام آن پیداست در صنعت کاربرد دارد و اغلب به‌ صورت کابل‌ های زمخت، کانکتورها و مهم‌ تر از همه به‌ صورت تشخیص برتر استفاده می‌ شود. البته اترنت صنعتی برای پیدا کردن تشخیص بهتر پروتکل‌ های خاصی از اتصال به اترنت  بهره می‌ گیرد.

تفاوت کابل پروفی باس با کابل پروفی نت

پروفی باس و پروفی نت تفاوت‌ های زیادی با هم دارند که آن‌ ها را از هم متمایز می‌ سازد. برخی از این تفاوت‌ ها عبارت هستند از:

  • از اتصالات و کابل‌ های مختلفی استفاده می‌ کنند.
  • شبکه پروفی نت قابلیت اطمینان پروفی باس و سرعت بالای اترنت را به‌ صورت یک جا دارد، در نتیجه نسبت به این دو برتری قابل‌ توجهی دارد.
  • کابل پروفی نت سرعت بسیار کم تری نسبت‌ به اترنت دارد و قابلیت اطمینان پروفی نت real time آن است.
  • کابل پروفی نت صنعتی دارای fc Tp کابل استاندارد است.
  • کابل پروفی نت قابلیت استفاده‌ جهانی دارد.

این نوع کابل پروفی نت دارای چهار هسته می‌ باشد.

  • دارای محافظ CAT 5E خالی است.
  • کابلی که برای اتصال TP به اینترنت اکسپلورر استفاده می‌ شود از نوع FC RJ45 2×2 می‌ باشد.
  • اترنت استاندارد با وجود برتری‌ هایی که دارد، قادر نیست رفتاری مناسب را در زمان نیاز سیستم‌ های اتوماسیون صنعتی تضمین کند.
  • با وجودی‌ که کابل پروفی نت از پروتکل‌ های TCP / IP بهره می‌ گیرد، اما کانال‌ های مخصوص خودش را دارد که درون فریم‌ های اترنت برای ارتباطات واقعی تعبیه شده‌ است.

 

نحوه عملکرد انواع کابل های پروفی نت‌ 

پروفی نت ها از سه دسته اصلی با نام پروفی نت IRT، IO، CBA  تشکیل شده‌ اند و هر کدام عملکرد مخصوص به خودشان را دارند، که در زیر به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم.

  1. نحوه عملکرد پروفی نت CBA

نوع CBA قادر است با بهره‌ گیری از فناوری استاندارد DCOM سیستم یکپارچه‌ ای را به وجود بیاورد. CBA پروفی نت را مانند یک شبکه‌ تشکیل‌ شده از مؤلفه‌ های فنی می‌ داند که این مؤلفه‌ ها به‌ صورت جزایر عمل می‌ کنند. یعنی مستقل هستند و در عین‌ حال فعالیت‌ های خودشان را برای تشکیل سیستم‌ های یکپارچه هماهنگ می‌کنند. DCOM نیز یک فناوری پیشرفته و عالی برای چنین سیستم‌ هایی می‌ باشد که چرا که یک مکانیزم شی گرا است و قادر است داده‌ ها را شناسائی و سپس درخواست کند و انتقال بدهد. CBAها بیش تر از هر نوع دیگری از پروفی ها، از نرم‌ افزارهای استاندارد فناوری اطلاعات و مفاهیم مربوط به آن استفاده می‌ کنند. هم چنین در طول زمان اجرا از RPC، DC، MDC، MIP و TPC استفاده می‌ کنند. CBA را می‌ شود با استفاده از دستگاه‌ های پراکسی به پروفی باس یا AS – i و حتی پروتکل‌ های دیگری گسترش داد.

  1. عملکرد کابل پروفی نت IO

این نوع از کابل یکی از رایج‌ ترین و پرمصرف‌ ترین فناوری شبکه پروفی نت است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌ گیرد و بر خلاف CBA بر روی تبادل داده‌ های PLC تمرکز می‌ کند و عملکرد آن بسیار شبیه پروفی باس می‌ باشد. با این‌ وجود نباید این دو را با یک دیگر اشتباه گرفت، چون آن‌ ها از لحاظ طراحی و ساختار تفاوت‌ های زیادی با هم دارند، مثلاً پروفی باس از یک روش درخواست و پاسخ جهت برقراری ارتباط استفاده می‌ کند و پروفی نت IO بین کنترل‌ کننده و دستگاه‌ ها از انتقال داده چرخشی و از طریق زیرساخت اترنت استفاده می‌ کند و چیزی تقریباً شبیه رابطه انتشار و اشتراک است. اما هر دوی آن‌ ها یعنی پروفی باس و پروفی نت IO پیکربندی پیشین به واسطه کاربر را از ساختار داده بین همه اجزای شبکه تعریف می‌ کنند. کابل پروفی نت IO برای انتقال داده‌ ها بین دستگاه IO و PLC معمولاً از دو راه ارتباطی که بر اترنت جداگانه مبتنی هستند، استفاده می‌ کند.

یک IPC/IP استاندارد که این نوع کانال ارتباطی برای پیکربندی پارامتر سازی و عملیات چرخشی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. دو rial time یا RT این نوع کانال، برای هشدارها و انتقال داده چرخشی استاندارد مورد استفاده قرار می‌ گیرد و برتری قابل‌ توجهی نسبت‌ به نوع قبلی دارد، به‌ طوری‌ که پروتکل‌ های استاندارد آن، نوع قبلی یعنی پروفی باس را دور می‌ زند.

نوع دیگری از کابل پروفی نت

علاوه بر دو نوع کابل پروفی نتی که در بالا توضیح دادیم نوع دیگری از این کابل وجود دارد که در زیر معرفی می‌ کنیم.

  1. نحوه عملکرد کابل پروفی نت IRT

سیستم‌ های سنتی که بر اترنت مبتنی بودند، از فناوری معروفی به نام CSMA-CD استفاده می‌ کردند که این فناوری به‌ صورت ادغامی عمل می‌ کند و این اجازه را به کابل می‌ دهد که چندین گره موجود در یک شبکه را حمل و منتقل کنند. این فناوری تنها قادر است انتقال مجدد حوادث و تشخیص ناشی از برخورد را شناسایی کند. زمان چرخه‌ ای برای این فرایند را ۱ میلی‌ ثانیه و در حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میکروثانیه بر لرزش مربوطه برآورد می‌ کنند. دستگاه‌ های سازگاری مانند کلاس‌ های A و B از این فناوری پروفی نت بهره می‌ گیرند اما برای زمان لرزش‌ های کم تر و زمان چرخه سریع‌ تر برای یک رفتار منطقی‌ تر، معمولاً از پروتکل پروفی نت IRT استفاده می‌ کنند.

این نوع کابل پروفی نت نیز از دستگاه ASIC  به‌ صورت سفارشی و در دستگاه‌ های Conformance Class C بهره می‌ گیرد که این نوع دستگاه‌ ها دارای پسوند MAC  و لایه‌ های سفارشی هستند و به سوئیچ شبکه RT این امکان را می‌ دهد یک اسلاید زمانی مخصوص و اختصاصی برای ارتباطات IRT ایجاد کند. که این اسلاید زمانی به نام TDMA معروف است و پس از CSMA-CD و در اولویت دوم برای کانال‌ های ارتباطی استاندارد مجاز شناخته می‌ شود.

مزایای کابل پروفی نت IO

پروفی نت IO مزایای بسیار زیادی نسبت‌ به انواع دیگر پروفی ها دارد که موجب برتری و استفاده گسترش این نوع پروفی نت شده‌ است، برخی از این مزایا و ویژگی‌ های مثبت عبارت‌ اند از:

  • این نوع پروفی نت به‌ علت دور زدن پشته‌ های IPC/IP عمل کرده و در زمان واقعی و امکان کار با سرعت‌ عمل بالا را ایجاد می‌ کند.
  • همانند پروفی باس همکاری و پیکربندی مشابهی با پروفی باس و امکان یادگیری ساده و مهاجرت نیز را دارد.
  • امکان راه‌ اندازی آسان و سریع
  • مقدار بسیار زیادی از پیکربندی و اطلاعات تشخیصی قادر به پیاده‌ سازی هستند.
  • کم ترین زمان ممکن برای راه‌ اندازی پروتکل پروفی نت مستند است و از پشتیبانی بین‌ المللی برخوردار می‌ باشد. چون تمامی دستگاه‌ های پروفی نت به‌ عنوان قسمتی از چرخه توسعه، آزمایش می‌ شوند، در نتیجه از قابلیت و ثبات عملکرد آن‌ ها مورد اطمینان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *