زیمنس

همه چیز در رابطه با کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس

همه چیز در رابطه با کنتاکتور زیمنس

این مقاله در رابطه با کنتاکتور زیمنس صحبت می کند. پس قرار است همه چیز را در رابطه با این وسیله بدانیم. اگر شما نیز در جستجوی این مسئله هستید که کنتاکتور چیست و چه کاری انجام می دهد پیشنهاد ما به شما خواندن این مقاله تا انتها است. اما قبل از آن که به سراغ کنتاکتور زیمنس و مشخصات و ویژگی های آن برویم نیاز است تا تعریفی در رابطه با کنتاکتور داشته باشیم و بدانیم که اصلا این وسیله چیست و چه کارایی دارد.

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتورها در واقع کلید های الکترومغناطیسی هستند که می‌توانند به واسطه یک جریان کوچک باعث قطع و وصل کردن یک جریان بزرگ شوند.

 در این فرایند جریان کوچک به کنتاکتور ارسال می شود و در این زمان است که کنتاکتور متوجه می‌شود که باید اقدام به روشن کردن کلید داخلی خود کند. اگر این جریان کوچک قطع شود کنتاکتور کلید داخلی خود را نیز قطع می کند.

 کنتاکتورها از یک بخش متحرک که مغناطیس الکتریکی است تشکیل می‌شوند و به واسطه یک فنر از بخش ثابت مجزا نگه داشته می‌شوند. همچنین تعدادی کنتاکت عایق به آن متصل است و همراه با آن حرکت می‌کند. در بخش ثابت کنتاکتور نیز تعدادی کنتاکت محکم شده متصل است که زمانی که از سیم پیچ جریان معین شده ای عبور می کند کنتاکتهای متحرک باعث فشار آوردن به کنتاکتهای ثابت می شوند و در نهایت باعث کشیده شدن آنها می شود. اگر در این حالت ولتاژ جریان وارد شده از حد معینی کمتر شود نیروی همین فنرها باعث می شود که کنتاکت ها از یکدیگر جدا شوند.

در واقع کنتاکتورها قابلیت این را دارند که به جای کلید ها استفاده شوند و در این حالت می توانند مزایای بسیار زیادی را برای ما ایجاد کنند. این مزایا شامل:

 ۱ -امکان کنترل از راه دور را دارند.

 ۲ -امکان طراحی مدارهای فرمان اتوماتیک و همچنین این فرآیند قطع و وصل کردن آن بدون اینکه انسان دخالتی در آن داشته باشد را دارند.

۳ -می‌توان آنها را در دفعات زیاد قطع و وصل کرد و همچنین آنها طول عمر بیشتری نسبت به سایر کلیدها دارند.

۴ -آنها قابلیت و توان در دریافت فرمان از تعداد نامحدود قطع و وصل را دارند که مزیت بسیار خوبی به شمار می آید.

درباره کنتاکتور زیمنس

زیمنس نام برندی است که کنتاکتور هایی تولید می کند که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. کنتاکتورهای نمایندگی زیمنس در واقع همان کلیدهای الکترومغناطیسی هستند که به منظور کلید زنی یک مدار قدرت استفاده می شود. این کنتاکتورها شباهت زیادی به رله دارند؛ اما تفاوتی که کنتاکتورهای زیمنس با آنها دارند این است که این کنتاکتورها برای کاربرد هایی با آمپر بالا استفاده می شود.

 مهمترین جزئی که در مدارهای فرمان الکتریکی بوده و به منظور راه اندازی و کنترل تجهیزات الکتریکی استفاده می شود همین کنتاکتورها هستند. آنها در دو مدل DC و AC وجود دارند و خصوصیات بهتری را نسبت به کلیدهای ساده دارا می باشند. علاوه بر موارد ذکر شده در پاراگراف بالا می توان گفت که معمولاً ماشین هایی که در اثر قطع ناگهانی برق شبکه از کار می‌افتند و دوباره به راه می افتند خطراتی را به همراه دارند. اما کنتاکتورها از وقوع این خطرات جلوگیری می کند. همچنین کنتاکتور های زیمنس با طراحی مناسبی که دارند می توانند سرعت قطع و وصل مدار را بالا ببرند. علاوه بر این‌که حفاظت این دستگاه ها مناسب تر و مطمئن تر می باشد.

از کنتاکتور زیمنس در چه جاهایی می توانیم استفاده کنیم؟

احتمالاً حتی اگر با کنتاکتور زیمنس کار نکرده باشید نام آن را برای یک بار هم که شده شنیده اید و شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که این کنتاکتور چیست و در چه مکان هایی می توان از آنها استفاده کرد. بنابراین در این قسمت می خواهیم به ذکر برخی از مکان‌هایی بپردازیم که می توان از کنترل زیمنس در آن بهره برد.

برای این مسئله می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

۱ – در شرکت های سیمان می‌توان از این کنتاکتورها استفاده کرد.

 ۲ – برای راه اندازی و کنترل کردن بیشتر خودروها نیز کنتاکتورها مورد استفاده دارند .

۳ – شرکت های پتروشیمی و تولیدی های خصوصی نیز می توانند از کنتاکتور های زیمنس بهره ببرند. و

۴ – ماشین های صنعتی و کشاورزی نیز از دیگر مواردی است که کنتاکتور های زیمنس در آنها کاربرد فراوانی دارد.

خرید کنتاکتور زیمنس

زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید کنتاکتور زیمنس بکنید باید به یک سری از مسائل دقت کنید. باید حتماً به مشخصات ولتاژ، ضریب قدرت، باری که کنتاکتور مجاز است به آن متصل شود، مشخصات توان و جریان آن دقت زیادی داشته باشید و در نهایت با استفاده از جدولی که برای انتخاب کنتاکتور ها وجود دارد، بتوانید کنتاکتور مورد نیاز و مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 به عبارت دیگر می توان اینگونه بیان کرد که هر کنتاکتور برای متصل شدن به یک سری از بارهای خاص طراحی می شود و بنابراین نمی توان از آن برای تغذیه انواع بارها استفاده کرد. جدای از این مسئله تیغه های کنتاکتور باید بتوانند جریان راه اندازی، جریان دائمی و همچنین جریان های اتصال های کوتاهی را که به صورت لحظه‌ای پیش می آیند تحمل کند.

 همانطور که گفته شد کنتاکتورها برای دو جریان ac و dc به صورت جداگانه تولید و طراحی می شوند و یا به عبارت دیگر می توان گفت که دو نوع کنتاکتور برای این جریان وجود دارد که در هرکدام در ماهیت جریان عبوری تفاوت وجود دارد. بسیار مهم است که در زمان خرید کنتاکتور بسته به نوع مصرف و شرایط کاری خود نوع کنتاکتور زیمنس خود را انتخاب کنید.

از دیگر عوامل مهمی که باید در زمان خرید کنتاکتور به آن توجه کنید عبارت است از تعداد ضربات قطع و وصل شدن کنتاکتورها، ولتاژ مدار کنترلی، قدرت و جریان عبوری. همانطور که گفته شد این مسائل بسیار مهم بوده و در زمان خرید باید به آنها دقت فراوان شود.

 یکی دیگر از موارد مهمی که باید در زمان خرید به آن توجه داشت انتخاب کنتاکتهای اصلی است. این مسئله به آن معناست که تعداد حالت های باز معمولی و یا بسته معمولی چقدر است. آمپر آن و یا همان حد مجاز جریان سوئیچ چه میزان بوده و در نهایت به چه میزان ولتاژی از ac و dc نیاز است. مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در انتخاب کنتاکت کمکی باید دقت داشت که جریان مجاز کنتاکت کمکی نیازی نیست که حتماً با جریان مجاز قطبهای اصلی برابر باشد.

قیمت کنتاکتور زیمنس به چه عواملی بستگی دارد؟

همانگونه که گفته شد کنتاکتور یک نوع ویژه از رله است. با این تفاوت که آن ها در دستگاه ‌هایی که ظرفیت تحمل جریان بالایی دارند به کار می روند؛ اما رله برای جریان های پایین همانند تابلوهای برق کاربرد دارد.

یکی از مواردی که می تواند بسیار روی قیمت کنتاکتورهای وارداتی در ایران تاثیرگذار باشد برند تولید کننده آن است. همان طور که می دانید برندهای معتبر بسیار زیادی در ایران وجود دارد که دارای کیفیت های متفاوت و محصولات متفاوتی هستند که این مسئله می‌تواند به میزان بسیار زیادی روی قیمت نهایی کنتاکتورها تاثیر بگذارد.

 به طور مثال می توان برند اشنایدر الکتریک را نام برد که این برند ساخت کشور های غربی بوده و بنابراین گران تر هستند. اما بعضی از برندهای دیگر محصولات باکیفیتی دارند که علاوه بر کیفیت بالا دارای قیمت پایین ‌تر نیز هستند. علاوه بر این مسئله قیمت ارز نیز یک نکته بسیار مهم است که می تواند روی قیمت محصولات اثر مستقیم داشته باشد. به طور نمونه می‌توان کنتاکتورهای کشورهای آسیایی را ذکر کرد که همانند زیمنس به دلیل آنکه ارزش ارز آنها پایین تر است از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. بنابراین قیمت پایین کنتاکتور نسبت به دیگر کنتاکتور ها به معنی کیفیت پایین نیست؛ بلکه ممکن است کیفیت آن بسیار بالا بوده اما چون ارز کشور تولید کننده آن پایین تر است بنابراین قیمت مناسب تری در بازار دارد.

اگر بخواهیم نسبت قیمت کنتاکتورها را به کیفیت آنها در نظر بگیریم به جرات می توان بیان کرد که کنتاکتورهای زیمنس با کیفیت بسیار بالاتری از تمامی کنتاکتور های موجود در بازار وجود دارند. از دیگر مواردی که می‌تواند روی قیمت نهایی کنتاکتور زیمنس تاثیر بگذارد ولتاژ و آمپر متفاوت آن است.

علاوه بر مسایل ذکر شده، همانطور که می دانید نوسانات ارز در کشور بسیار زیاد بوده و همین مسئله نیز می تواند روی قیمت نهایی تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین بهتر است که قبل از خرید قیمت آن را مورد بررسی قرار دهید.

ویژگیهای مطلوبی که کنتاکتور زیمنس داشته و باعث می شود که روی قیمت آن تاثیر بگذارد عبارتند از:
  1. کارایی بالا همراه با طول عمر زیاد
  2. پلاتین های بادوام
  3. بدنه مقاوم و با دوام
  4. رنج آمپر و توان متغیر
  5. حد توان تحمل آمپر با توجه به کاتالوگ دستگاه
  6. و همچنین ارزش خرید بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *