زیمنس

کلید هوایی زیمنس

کلید-هوایی-زیمنس

کلید هوایی زیمنس

ACB زیمنس یا کلید هوایی زیمنس از خانواده کلیدهای خودکار است و نوعی قطع کننده خودکار ولتاژ پایین می باشد و در 630 تا 6300 آمپر معمولاً در ورودی تابلوهای فشار ضعیف استفاده می شود. دلیل اینکه این نوع کلیدها را کلید هوایی می نامند این است که عمل خاموش کردن جرقه های ناشی از کلید را در یک اتاق خاموش پر از هوای آزاد انجام می دهند. کلیدهای هوایی زیمنس به صورت 3 و 4 پل ساخته می شوند.

نوع 3 پل دارای 3 ورودی برای فاز و نوع 4 پل علاوه بر ورودی 3 فاز دارای ترمینال نول می باشد. این کلیدها دارای دو بخش برق و الکترونیک هستند. قطعات الکترونیکی از ساختار میکروپروسسوری استفاده می کنند که تنظیمات و ساختار بسیار دقیقی دارد.

کلید اتوماتیک هوایی چیست؟

کلیدهای اتوماتیک هوایی یا (به اختصار ACB) خانواده ای از قطع کننده های مدار ولتاژ پایین هستند که معمولاً در آمپرهای بالا در ورودی های تابلو برق فشار ضعیف استفاده می شوند. دلیل اینکه این کلیدها را کلید هوایی می نامند این است که برای خاموش کردن جرقه در حین کلید در یک محفظه کاملاً مشخص پر از هوای فشرده بیرونی عمل می کنند. این کلیدها به تدریج جایگزین کلیدهای روغنی شدند و در برخی از کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و فرانسه به عنوان کلیدهای قطع کننده مدار در محدوده بالای 15 کیلو وات استفاده می شوند و در برخی از کشورها مانند ایالات متحده با خلا جایگزین می شوند.

کلید هوایی دو عملکرد اصلی دارد. وظیفه اول سوئیچینگ و وظیفه دوم محافظت از مدار است. به عبارت دیگر کلیدهای هوایی علاوه بر قطع و وصل خطوط از شبکه شما محافظت می کنند. بارهای اضافه جریان شبکه را از همگام سازی محافظت می کند، مانند ژنراتورها، در شرایطی مانند افزایش یا کاهش ولتاژ، اتصال کوتاه شبکه، افزایش یا کاهش فرکانس و افزایش دمای تجهیزات به دلیل جریان اضافه از شبکه حفاظت می کنند.

حفاظت کلید هوایی هم مغناطیسی و هم حرارتی است. این کلید به صورت دستی و یا پس از کار می تواند به طور خودکار دوباره وارد مدار شود. کلیدهای هوایی بیشتر با ورودی های پنل استفاده می شوند زیرا محدوده جریان بالاتری را نسبت به سایر کلیدهای اتوماتیک ولتاژ پایین پوشش می دهند.

انواع کلید هوایی زیمنس:

  • کلید هوایی زیمنس 3WA

کلیدهای هوای اتوماتیک زیمنس 3WA به عنوان فیدر ورودی و قطع کننده مدار خروجی در تجهیزات الکتریکی، صنعتی، ساختمانی و زیرساخت ها استفاده می شود. علاوه بر این، طراحی مستحکم، کیفیت بالا و حفاظت هوشمند، محافظت ایمن از سیستم‌های الکتریکی و ماشین‌ها را در برابر آسیب‌ها فراهم می‌کند و از خرابی و هزینه‌های سیستم جلوگیری می‌کند. آن ها را می توان در سیستم های کنترل الکترونیکی، نگهداری و مدیریت انرژی استفاده کرد.

بریکر 3WA در 3 سایز برای مصارف AC و 1 سایز برای مصارف DC با توان قطع 630 آمپر تا 6300 آمپر استفاده می شود. این کلیدها در 3 و 4 قطب موجود هستند. طبق استانداردهای فعلی، 3WA به عنوان یکی از پرکاربردترین کلید های هوایی در جهان استفاده می شود.

  • کلید هوایی زیمنس 3WL

قطع کننده مدار هوایی 3WL از تجهیزات الکتریکی در برابر آسیب و آتش سوزی ناشی از اتصال کوتاه، خطای زمین یا خرابی بیش از حد سیستم محافظت می کند. همچنین مانند سری 3WA دارای قابلیت های ارتباطی است و به راحتی می توان آن را در سیستم های کنترل سطح بالاتر و مدیریت انرژی ادغام کرد. کلیدهای هوایی زیمنس 3WL از موتورها، خازن ها، ژنراتورها، ترانسفورماتورها و کابل ها محافظت می کنند. طراحی استاندارد و دامنه وسیع این نوع مدارشکن باعث انعطاف پذیری و سازگاری با کاربردهای مختلف می شود.

چرا به این نوع کلیدها هوایی گفته می شود؟

دلیل اینکه این کلیدها را کلید هوایی می نامند این است که برای خاموش کردن جرقه ها باید مسافت زیادی را طی کنند، زیرا وقتی در محفظه ای پر از هوای فشرده بیرونی قرار می گیرند جرقه ها را خاموش می کنند. خاموش کردن این جرقه ها گاز اضافی ایجاد می کند که باید از کلید تخلیه شود. این کلیدها از کلیدهای خلاء و SF6 بزرگتر هستند. با این کلیدها می توانید با برداشتن جرقه گیرها به راحتی به کنتاکت های اصلی کلید دسترسی داشته باشید اما با کلیدهای دیگر نه. کلیدهای هوایی به دو صورت سه پل و چهار پل وجود دارند. دو نوع کلید هوایی ثابت و کشویی وجود دارد که علاوه بر قطع و وصل مدارها از شبکه محافظت می کنند. به دلیل ظرفیت زیاد کلیدهای هوایی، این کلیدها در ورودی پنل قرار می گیرند.

فیوز فشار قوی

برای محافظت از این کلیدها در برابر اتصال کوتاه می توان از فیوزهای فشار قوی استفاده کرد. اتصال کوتاه یکی از رایج ترین خطرات و خطاهایی است که شبکه را تهدید می کند. خطای اتصال کوتاه زمانی است که دو فاز به هم وصل شده باشند، سه فاز به هم وصل شوند یا به نول وصل شوند. در این حالت 10 تا 100 برابر جریان معمولی از شبکه عبور می کند. هنگامی که چنین جریان بزرگی جریان می یابد، عایق تجهیزات شبکه از بین می رود، گرما بیش از حد افزایش می یابد و تجهیزات در عرض چند ثانیه می سوزند.

بنابراین تشخیص ناهنجاری سیستم و تصحیح خطا باید در کمترین زمان ممکن انجام شود. برای تشخیص خطاها و ناهنجاری های شبکه و جداسازی قطعات معیوب از سیستم حفاظت استفاده می شود. در کلید هوایی، توسط عملکرد رله، قطعه معیوب را شناسایی کرده و آن را از مدار جدا می کند. کلید هوایی یا به طور خودکار مدار را توسط یک موتور یا رله قطع می کند یا به صورت دستی مدار را قطع می کند و در صورت اتصال کوتاه (که می تواند تا 10 برابر جریان نامی کلید را منتقل کند) مدار را قطع می کند.

شیوه شارژ و دشارژ کردن فنر کلید هوایی و قطع و وصل کلید

قطع و وصل کلید هوایی اغلب توسط فنر شارژ شده انجام می شود. این فنر به صورت دستی یا خودکار توسط موتور شارژ می شود و امکان استفاده از کلید را فراهم می کند. برای شارژ دستی کلید اهرم را چندین بار از بالا به پایین بچرخانید تا فنر شارژ شود و نشانگر کلید علامت شارژ (شارژ OK) را نمایش می دهد. برای شارژ اتوماتیک کلید هوایی، موتور را طبق کاتالوگ و دستورالعمل نصب در محل مخصوص قرار دهید و با اعمال ولتاژ به موتور، موتور شروع به شارژ فنر می کند.

شارژ فنر به شما امکان می دهد مکانیسم کلید را وصل کنید. با فشردن کلید CLOSE شاسی کنتاکت ها وصل می شوند و با فشار دادن OPEN شاسی مدار قطع می شود. برخی از این کلیدها را می توان به عنوان کلید اتصال به زمین استفاده کرد تا پس از خارج کردن کلید از روی پنل با اهرم کلید، ورودی های کلید به هم متصل شده و با قرار دادن کلیدها در پنل، این ورودی ها زمین شوند. می توانید این حالت را با نشانگر روی کلید بررسی کنید.

مزایای کلیدهای هوایی نسبت به کلیدهای اتوماتیک کمپکت

  1. عمر طولانی: عمر کلید هوایی دو برابر عمر یک کلید اتوماتیک کمپکت است.
  2. قدرت قطع بالاتر: کلیدهای هوایی نیز در مقایسه با کلیدهای اتوماتیک کمپکت قدرت قطع بالاتری دارند. قدرت کلید هوایی 55-200 کیلو آمپر است.
  3. محدوده جریان بالاتر: کلیدهای اتوماتیک تا 1600 آمپر، کلیدهای هوایی از 630 تا 6300 آمپر به دو صورت ثابت و کشویی هستند.
  4. دقت و حفاظت بالاتر: کلیدهای هوایی از رله های الکترونیکی و ریزپردازنده برای دقت و انعطاف بیشتر برای محافظت از شبکه استفاده می کنند.
  5. قابلیت سلکتیویتی بالا: یکی از مزایای بزرگ کلیدهای هوای این است که انتخاب بین کلیدهای ورودی و خروجی که بیشتر از کلیدهای اتوماتیک هستند، زیرا ضروری است.

معایب کلید هوایی

  • تجهیزات مورد نیاز برای تولید هوای مورد نیاز این کلیدها نیاز به نگهداری زیادی دارند.
  • کمپرسور هوا باید ظرفیت بالایی داشته باشد.
  • احتمال نشت یا افت فشار هوا از قسمت اتصال لوله هوای داخل کلید وجود دارد.
  • احتمال افزایش ولتاژ جرقه زنی
  • توانایی هوا در خاموش کردن جرقه ها کمتر از خلاء و گاز Sf6 است.

انواع هدایت جرقه در کلید هوایی

یک نوع کلید هوا از یک دمنده برای هدایت جرقه به سمت جرقه گیر استفاده می کند و نوع دیگر از یک حلقه مغناطیسی برای هدایت جرقه به سمت جرقه گیر استفاده می کند. در این نوع هدایت نیروی مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان عبوری از حلقه، جرقه را به بالای کلید هدایت می کند و باعث عبور جرقه از جرقه گیرها می شود.

هنگامی که کلید قطع می شود، ابتدا کنتاکت های اصلی قطع می شوند و کنتاکت جرقه زن بسته می ماند. سپس با حذف کنتاکت جرقه، جرقه های ایجاد شده از داخل محفظه عبور کرده و خاموش می شوند. به این ترتیب، هنگامی که کلید را جدا می کنید و دوباره وصل می کنید، کنتاکت های اصلی مشتعل نمی شوند و آسیب نمی بینند و عمر کلید را افزایش می دهد.

کنتاکت های کلید هوایی

کلید هوایی دارای دو کنتاکت است:

  • کنتاکت های اصلی یا منبع تغذیه برای حمل جریان
  • کنتاکت های کمکی که وظیفه آن ها هدایت جرقه ها به سمت جرقه گیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *