زیمنس

پی ال سی زیمنس

پی ال سی زیمنس

پی ال سی زیمنس

PLC زیمنس در واقع یک کنترلر قابل برنامه‌ریزی است که می‌تواند اطلاعات قسمت ورود اطلاعات را به صورت باینری یا بالعکس دریافت کند و تمامی اطلاعات را بر اساس برنامه در حافظه اصلی پردازش کند. PLC پیوسته وضعیت دستگاه ورودی را نظارت می‌کند و بر اساس یک برنامه سفارشی برای کنترل وضعیت دستگاه خروجی تصمیم می‌گیرد. یکی از مزایای PLC ماژولار بودن آن است. این بدان معناست که می‌توانید انواع دستگاه ورودی و خروجی را ترکیب کرده و آن‌ها را با برنامه خود تنظیم کنید.

هنگامی که بدانید این تجهیزات چیست، کارایی PLC زیمنس را در صنعت خواهید دید. پی ال سی‌های زیمنس در واقع در شرکت زیمنس آلمان تولید می‌شوند. با یافتن جایگاه ویژه‌ای در صنعت برق ایران و جهان، محبوبیت زیادی در بین برقکاران و متخصصان دارد. PLC‌ها در شیشه‌سازی، کاغذ‌سازی، نیروگاه‌ها، معادن و غیره استفاده می‌شوند.

پی ال سی چیست و چه کاربردی دارد؟

PLC در واقع یک کنترلر نرم افزاری است که می‌تواند اطلاعات را به صورت باینری در قسمت ورودی دریافت کند و از برنامه‌ای که قبلاً در حافظه ذخیره شده است، استفاده کند. این اطلاعات توسط PLC پردازش شده و نتیجه از طریق خروجی دستگاه در قالب یک فرمان به گیرنده ارسال می‌شود. در مورد عملکرد PLC می‌توان گفت که در این دستگاه‌ها برنامه نوشته شده از کامپیوتر به کنتاکتور منتقل شده و با استفاده از مدار رابط انجام می‌شود. سپس می‌توانید دستگاه‌های مختلف را با توجه به برنامه‌های ایجاد شده راه اندازی و کنترل کنید.

معرفی پرکاربردترین های پی ال سی در ولتابین (نمایندگی زیمنس)

PLC S7-200 زیمنس

PLC s7-200 یا micro PLC به صورت یکپارچه (کامپکت) یکی از اولین محصولات سری S7 با هر سه جزء کلیدی (CPU، I/O، منبع تغذیه) در جعبه تولید شد. عمدتاً برای سیستم‌های ساده استفاده می‌شود، ورودی و خروجی بیشتری نسبت به PLC‌های دیگر دارد و معمولاً در پروژه‌های بالا استفاده نمی‌شود. خاطر نشان شویم که پی ال سی 200 زیمنس توقف تولید شده است و شرکت زیمنس PLC S71200 زیمنس را جایگزین آن کرده است. 

PLC S7-300 زیمنس

یک PLC ماژولار ساخته شده در مدل سری 300 وجود دارد. این بدان معناست که قطعات مختلف را می‌توان به راحتی جدا کرد و CPU، ورودی‌های خروجی و ماژول‌های قدرت را می‌توان در یک PLC ترکیب کرد.

PLC S7-400 زیمنس

PLC s7-400 معمولاً یکی از PLC‌های رک است و نسبت به مدل‌های سری قبلی تنوع پردازنده‌های بیشتری دارد. یکی از بزرگترین مزایای آن امکان استفاده از چندین ماژول متنوع است. این نوع PLC برای پروژه‌های صنایع سنگین طراحی شده است و بزرگترین تفاوت آن با سایر PLC‌های ماژولار در روش نصب عمودی و همچنین مرکزی است. ماژول در پشت PLC قرار دارد و باید بسته شود. این بدان معنی است که کار برای جلوگیری از کار PLC بدون ماژول انجام می‌شود.

PLC S7-1200 زیمنس

سری S7-1200 PLC جدیدترین محصول خانواده اتوماسیون صنعتی زیمنس با امکانات پیشرفته و سری 200 است که در سال 2009 به بازار معرفی شد. این سری PLC از پردازنده قوی‌تری نسبت به سری PLC 200 بهره می‌برد و اتصال به کابل HMI این مدل از طریق LAN می‌باشد و بزرگترین مزیتی که کار کاربر را راحت می‌کند نرم‌افزار برنامه نویسی TIAPORTAL می‌باشد.

PLC S7-1500 زیمنس

PLC S7-1500 بهترین عملکرد را در دستگاه‌های متوسط و بزرگ ارائه می‌دهد و نسبت به سایر PLC‌ها انعطاف پذیرتر است. اجرای برنامه کاربر به راحتی توسط واحد پردازش مرکزی انجام می‌شود. این نوع PLC در مقایسه با سری 300 و 400 دارای کیفیت و کارایی برتر از جمله پورت ارتباطی Profinet، سرعت بالا، پتانسیل برنامه نویسی با کارایی بالا و سهولت در اشکال زدایی و نمایشگر ساده‌تری می‌باشد. همچنین برای سری‌های 200،300،400 می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای مربوطه به سری 1500PLC بدون تغییر تبدیل کنید.

مینی PLC (لوگو زیمنس)

کوچکترین نوع PLC معمولاً به عنوان آرم PLC شناخته می‌شود. در برنامه نویسی کامپیوتر می‌توانید از یک صفحه نمایش کوچک برای ارسال دستورات به PLC برای برنامه نویسی آسان استفاده کنید.

خرید PLC از نمایندگی زیمنس

با توجه به استفاده زیاد از PLC در کشور، فروشگاه‌های زیادی این محصول کارآمد را به بازار عرضه می‌کنند. توزیع کنندگان زیادی وجود دارند که PLC را در سراسر کشور خرید و فروش می‌کنند و این توزیع کنندگان خدمات مورد نیاز مشتریان را ارائه می‌دهند. البته PLC برندهای مختلفی دارد و ما به عنوان نمایندگی زیمنس تمامی برندهای PLC مانند زیمنس، اشنایدر، آلن بردلی، کروم شودر را وارد می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس بگیرید.

کارایی پی ال سی زیمنس

برای درک کارایی PLC زیمنس در صنعت، باید تا انتها این مقاله را مطالعه کنید. همانطور که می‌دانید دنیای امروز بدون برق قابل تصور نیست. اگر دنیا بدون برق بماند، شکی نیست که صنعت وجود ندارد و صنعت بدون برق شکست خواهد خورد. PLC‌های زیمنس به دلیل وجود تعداد زیاد در بازار جایگاه ویژه‌ای در صنعت پیدا کرده‌اند. PLC معمولا همان کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی است. از این دستگاه می‌توان برای ساخت تابلوهای برق، مدارهای الکتریکی و یا تابلوهای الکترونیکی استفاده کرد.

انواع پی ال سی زیمنس

کارایی PLC زیمنس در صنعت به نوع آن بستگی دارد. همانطور که می‌دانید PLC‌ها انواع مختلفی از محصولات سیماتیک از جمله مینی پی ال سی زیمنس، پی ال سی کامپکت زیمنس، پی ال سی ماژولار زیمنس، پی ال سی سی رک زیمنس و سایر موارد در بازار هستند.

مینی پی ال سی و کارایی آن

این دستگاه تفاوت چندانی با انواع دیگر ندارد فقط می‌توان به این نکته اشاره کرد که ورودی و خروجی کمتری دارد. تنها تفاوت mini PLC با نمونه‌های دیگر یکسان است، کارایی PLC‌ها در این دسته در پروژه‌های کوچک‌تر است.

پی ال سی کامکپت

این نوع PLC تفاوت چندانی با نوع مینی ندارد و فقط ورودی و خروجی بیشتری دارد. کارایی PLC زیمنس در صنعت برای پروژه‌های متوسط موجود در بازار با نام s7_200 موجود است.

پی ال سی زیمنس ماژولار

طراحی این نوع plc زیمنس امکان تهیه و طراحی قطعات به صورت جداگانه را فراهم می‌کند. بنابراین، آن‌ها متناسب با نیاز شما طراحی شده‌اند. PLC‌های ماژولار دارای ورودی و خروجی اضافی هستند. راندمان PLC زیمنس در صنعت در پروژه‌های متوسط ماژولار است و ممکن است در پروژه‌های بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد. این مدل در بازار با نام s7_1500 شناخته می‌شود.

پی ال سی سی رک

PLC‌های سی رک زیمنس شبیه PLC‌های ماژولار هستند که از نظر تعداد ورودی و خروجی متفاوت می‌باشند. در این مدل 5000 ورودی و خروجی وجود دارد. کارایی PLC زیمنس در صنعت از نوع سی رک برای پروژه‌های بزرگ است.

کارایی پی ال سی زیمنس در صنعت

به طور کلی PLC یک کامپیوتر کوچک با قطعات سخت افزاری و نرم افزاری است که با استفاده از صفحه نمایش قابل کنترل و برنامه‌ریزی است. PLC زیمنس یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین نوع PLC‌های قابل نصب به صورت عمودی می‌باشد. در صنعت ابتدا داده‌ها وارد PLC می‌شوند، تغییرات و داده‌های برنامه‌ریزی شده توسط PLC روی آن‌ها اعمال و ذخیره می‌شود و در نهایت برای محصولات صنعتی یا غیر صنعتی استفاده می‌شود. PLC‌ها وظیفه کنترل و نظارت بر ماشین آلات صنعتی را بر عهده دارند. کارایی PLC زیمنس در صنعت به حدی است که وجود آن در حال حاضر مورد نیاز است. همانطور که قبلا ذکر شد، این دستگاه در صنایع شیشه‌سازی، چاپ، سیمان، صنایع غذایی، پلاستیک، خودروسازی، داروخانه‌ها و بسیاری دیگر کاربرد دارد.

عناصر اصلی پی ال سی زیمنس:

ماژول یا نقطه ورودی، CPU، ماژول یا نقطه خروجی و بخش برنامه نویسی. نوع ماژول یا نقطه ورودی مورد استفاده توسط PLC به نوع دستگاه ورودی مورد استفاده بستگی دارد. برخی از ماژول‌ها یا نقاط ورودی به ورودی‌های دیجیتال پاسخ می‌دهند که به عنوان ورودی‌های گسسته نیز شناخته می‌شوند. ورودی دیجیتال در هر دو حالت روشن و خاموش می‌شود. سایر ماژول‌ها یا ورودی‌ها به سیگنال‌های آنالوگ پاسخ می‌دهند. این سیگنال‌های آنالوگ وضعیت یک ماشین یا فرآیند را به صورت محدوده‌ای از مقادیر ولتاژ یا جریان نشان می‌دهند. وظیفه اصلی مدار ورودی PLC تبدیل سیگنال‌های ارائه شده توسط این سوئیچ‌ها و سنسورهای مختلف به سیگنال‌های منطقی قابل استفاده توسط CPU است.

شیوه کار پی ال سی زیمنس

CPU هنگام اجرای یک برنامه ذخیره شده، وضعیت ورودی‌ها، خروجی‌ها و سایر متغیرها را بررسی می‌کند. سپس CPU سیگنالی برای به روز رسانی وضعیت خروجی ارسال می‌کند. ماژول خروجی سیگنال‌های کنترل CPU را به مقادیر دیجیتال یا آنالوگ تبدیل می‌کند که می‌تواند برای کنترل دستگاه‌های خروجی مختلف استفاده شود. بخش برنامه نویسی برای وارد کردن یا تغییر برنامه‌های PLC و کنترل یا تغییر مقادیر ذخیره شده، استفاده می‌شود. برنامه و متغیرهای وابسته آن پس از ورود به سیستم در CPU ذخیره می‌شوند. علاوه بر این عناصر اساسی، سیستم‌های PLC می‌توانند شامل دستگاه‌های رابط کاربر برای ساده‌سازی نظارت بر دستگاه یا فرآیند باشند.

کنترل مدار سیم کشی شده

قبل از ظهور PLC، بسیاری از وظایف کنترلی با استفاده از کانکتورها، رله‌های کنترل و سایر دستگاه‌های الکترومکانیکی انجام می‌شد. این عمل اغلب به عنوان کنترل مدار سیمی شناخته می‌شود. برای انجام این کار، طراحی نمودار مدار، شناسایی و نصب قطعات الکتریکی و ایجاد لیست سیم کشی ضروری است. سپس برقکار اجزای مورد نیاز برای انجام یک فرآیند خاص را سیم کشی می‌کند. اگر با خطا مواجه شدید، باید سیم‌ها را دوباره به درستی وصل کنید. تغییرات عملکرد یا بهبود سیستم نیاز به تغییرات کلی جزء و سیم کشی دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی PLC‌ها و انواع زیمنس PLC پرداختیم و مدل‌های مختلفی که در این برند وجود دارد و ویژگی‌های آن‌ها را بیان کردیم. اگر می‌خواهید در زمینه PLC فعالیت کنید باید با برندهای مختلفی که در PLC وجود دارد، آشنا باشید و در یک برند مهارت بالایی کسب کنید. زیمنس یکی از برندهای اصلی PLC است که به طور گسترده در صنعت کشور استفاده می‌شود.cC

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *