زیمنس

رله حفاظتی زیمنس

رله حفاظتی زیمنس

رله حفاظتی زیمنس

رله‌ حفاظتی زیمنس یکی از اساسی‌ترین اجزای پانل‌های فشار ضعیف و متوسط ​​هستند. همانطور که از نام آن پیداست، برای محافظت از ساختمان مدار استفاده می‌شود. تابلو برق فشار ضعیف دارای بخشی به نام خانه فشار ضعیف است که شامل بخش‌هایی ازجمله؛ رله‌های حفاظتی، تجهیزات کنترلی و … است. بنابراین رله‌های حفاظتی در خانه فشار ضعیف تابلو قرار می‌گیرند. اما رله حفاظتی چیست؟ کاربرد آن چیست؟ رله‌های حفاظتی به عنوان ابزار اندازه‌گیری استفاده می‌شوند.

این محافظ با مکانیزم داخلی خطا را تشخیص می‌دهد و پس از تشخیص خطا دستور قطع جریان (برای محافظت از کل مدار) را صادر می‌کند. بنابراین تشخیص سریع خرابی با این رله‌های حفاظتی خطر عدم تشخیص خرابی در سیستم‌های الکتریکی را کاهش می‌دهد. برای خرید رله حفاظتی نیاز به اطلاعات کامل در مورد مشخصات رله حفاظتی دارید. تا پایان با ما همراه باشید.

مشخصه های رله سیپروتک زیمنس:

رله‌های حفاظتی احتمال خرابی سیستم الکتریکی را برطرف نمی‌کنند، اما همانطور که قبلاً توضیح داده شد، رله‌های حفاظتی پس از خرابی سیستم عمل می‌کنند و اقدامات لازم برای خاموش کردن را انجام می‌دهند. عملکرد اصلی یک رله حفاظتی کارآمد، قابلیت اطمینان، حساسیت، سادگی، سرعت و صرفه جویی در آن است.

دسته بندی رله های حفاظتی براساس نوع روش کارایی آن ها:

برای خرید رله حفاظتی باید با مکانیزم‌های مختلف عملیاتی آشنا باشید.

رله‌های حفاظتی بر اساس نوع عملکرد به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • رله الکترومغناطیسی: کنتاکت‌ها به صورت مغناطیسی باز و بسته می‌شوند (کویل یا در صورت وجود سیم پیچ).
  • رله‌های استاتیک: اغلب توسط کلیدهای نیمه هادی کار می‌کنند.
  • رله مکانیکی: با تعویض مکانیکی سیستم دنده کار می‌کند.

 تقسیم می‌شوند.

رله حفاظتی زیمنس چیست؟

رله حفاظتی زیمنس همانطور که از نامش پیداست برای حفاظت استفاده می‌شود. رله‌های حفاظتی زیمنس از دسته محصولات فشار متوسط ​​زیمنس در آلمان محسوب می‌شوند. وظیفه رله حفاظتی زیمنس محافظت از تجهیزات الکتریکی است. رله‌ها باید دارای قابلیت حفاظت الکتریکی یا فیزیکی باشند. وظیفه اصلی رله تشخیص تجهیزات یا قطعات آسیب دیده یا معیوب است و این موارد در صورت شناسایی از شبکه حذف خواهند شد. زیمنس رله‌های حفاظتی را به عنوان اصلی و کمکی تولید می‌کند.

انواع رله حفاظتی زیمنس:

رله‌ها به دلایل مختلفی دسته بندی می‌شوند. عبارتند از:

  • نحوه اتصال به شبکه
  • پارامترهای اندازه گیری

در زیر، نگاهی دقیق‌تر به دسته‌ها خواهیم داشت.

دسته بندی رله های حفاظتی براساس اتصال به شبکه:

در این دسته دو مدل وجود دارد:

  • رله حفاظتی اولیه
  • رله حفاظتی ثانویه

تفاوت این دو مدل رله زیمنس در محل قرارگیری مدار است. در مدل رله حفاظتی اولیه، سیم پیچ رله مستقیماً در مدار قرار می‌گیرد و نیازی به جریان یا ولتاژ ندارد. این در حالی است که سیم پیچ توسط ترانسفورماتور جریان یا ولتاژ شبکه در مدل ثانویه تغذیه می‌شود.

دسته بندی رله های حفاظتی براساس پارامتر اندازه گیری:

  1. رله جریانی
  2. رله فرکانسی
  3. رله آمپدانسی
  4. رله ولتاژی
  5. رله جهت دار
  6. رله مخصوص
  7. حساس به پارامترهای فیزیکی

عملکرد حفاظتی رله زیمنس

مهم‌ترین نقش رله‌های زیمنس کاربرد حفاظتی آنهاست. این را می‌توان در شرایط مختلف انجام داد، از جمله:

  • حفاظت موتور
  • اضافه جریان
  • مبدل ها
  • تغذیه کننده
  • بانک خازنی
  • خطای زمین
  • اتصال زمینی
  • جرقه و ولتاژ

این نوع رله حفاظتی در تشخیص و پاسخگویی سریع به خطاها، شناسایی سریع قطعات معیوب و جداسازی آن‌ها از سایر قطعات، سریع و دقیق است. این قطعه به جریان حساس است و به سرعت به جریان‌های غیرمجاز واکنش نشان می‌دهد.

معرفی انواع رله زیمنس در ولتابین (نمایندگی زیمنس)

مدل‌های مختلف رله زیمنس در این بخش توضیح داده شده است.

مدل 5 Siprotec

این یک رله حفاظتی انعطاف‌پذیر و هوشمند است. این رله که با استفاده از نرم‌افزار Digsi 5 توسعه یافته است، به عنوان یک جزء حفاظتی کامل، کنترل‌کننده و ماژولار برای نظارت پیشرفته و قدرتمند طراحی شده است. این رله زیمنس در کاربردهای مختلفی کاربرد دارد. ویژگی بارز این رله حفاظت قوی آن است. همچنین می‌توانید از ماژول‌های جداگانه برای برنامه‌ریزی هر ماژول به صورت جداگانه برای نگهداری آسان‌تر استفاده کنید.

این نوع رله زیمنس دارای روکش عایق بر روی برد الکترونیکی برای حفاظت از محیط زیست بالا می‌باشد. رله‌های Siprotec 5 زیمنس می‌توانند به سرعت خطاهای گذرای زمین را شناسایی کرده و ترانسفورماتورها را کنترل کنند. همچنین قابلیت نظارت بر سیستم برق PMU را دارد. این مؤلفه می‌تواند به عنوان یک پایگاه داده برای نظارت بر منابع تغذیه پیشرفته در هنگام اتصال دستگاه به اینترنت استفاده شود.

مدل Reyrolle 5

این رله حفاظتی سازگاری بالایی با شبکه‌های توزیع برق دارد و با توجه به تکنولوژی مورد استفاده یکی از وسایل حفاظتی شناخته شده و کاربردی مورد استفاده در شبکه‌های مختلف می‌باشد. اغراق نیست اگر بگوییم این رله زیمنس یک گزینه عالی برای محافظت از شبکه توزیع شماست. این مدل یک حلقه حفاظتی در حال تکامل است که می‌تواند یک شبکه برق پایدار ایجاد کند. رله‌های Reyrolle 5 را می‌توان به رله حفاظت جریان، تغذیه‌کننده و خطای زمین 7SR51 و رله حفاظت دیفرانسیل 7SR54 تقسیم کرد.

یکی از ویژگی‌های بارز و مهم این رله داشتن صفحه نمایش بزرگ و متشکل از 28 ال‌ای دی برای راحتی کاربر می‌باشد. این رله زیمنس دارای حفاظت و امنیت سایبری، حفاظت قوس الکتریکی، حفاظت از ولتاژ و فرکانس است و از انواع پروتکل‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کند. این رله حفاظتی برای شبکه‌های صنعتی و توزیع مناسب است.

مدل Siprotec Compact

از این نوع رله زیمنس برای حفاظت شبکه‌های صنعتی و توزیعی با ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌شود. این رله‌های حفاظتی کمترین فضا را در شبکه توزیع شما اشغال می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که پارامترهای حفاظتی زیادی را در یک جعبه کوچک ایجاد کنید. با این حال، این مدل رله حفاظت مهمی را ارائه می‌کند و می‌تواند خطاهایی را که ممکن است در شبکه شما رخ دهد به درستی شناسایی کند. همچنین می‌تواند نقش نظارت، کنترل‌کننده و اتوماسیون را ایفا کند. ابعاد این رله 1.6*19 اینچ است و می‌توان از آن برای محافظت از موتورها، فیدرها و ترانسفورماتورها استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های این رله زیمنس کارکرد و نصب آسان آن با ترمینال‌های متحرک است. خروجی CT را نیز می‌توان روی 1 یا 5 آمپر تنظیم کرد. این رله دارای صفحه کلیدی با تکنولوژی جدید است که به شما امکان برنامه‌ریزی این کلیدها را می‌دهد. صفحه نمایش این رله 6 خطی و دارای 8 عدد ال‌ای دی قابل برنامه‌ریزی می‌باشد.

مدل Siprotec 4

این رله زیمنس می‌تواند پارامترهای حفاظتی مختلفی مانند کنترل و اندازه‌گیری ایجاد کند. این یک قطعه قدرتمند و قدیمی است که در سراسر جهان شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت بالا و حفظ استانداردهای حفاظتی در این زمینه از دلایل اصلی بهره برداری بالای آن است. انواع مختلفی از این رله‌ها را می‌توان در خطوط انتقال و خطوط حفاظتی نیروگاه‌ها یافت. شبکه‌های صنعتی و توزیعی نیز از این رله حفاظتی استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های فوق العاده این رله این است که دارای پارامترهای حفاظتی کامل برای تمامی کاربردها بوده و می‌تواند فرکانس، جریان و ولتاژ را اندازه‌گیری کند. همچنین امکان برنامه‌ریزی ورودی‌ها و خروجی‌ها وجود دارد.

Plc  زیمنس چیست؟

بیشتر سهام PLC متعلق به برند زیمنس است و کیفیت بالای آن باعث شده تا از برند زیمنس برای PLC در صنایع کوچک و بزرگ استفاده شود. علاوه بر این، به دلیل فراوانی قطعات، این محصول به راحتی در دسترس بوده و به عنوان یکی از برترین برندهای داخلی فعالیت می‌کند. البته پی ال ​​سی زیمنس انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

معنای کلمه PLC

مخفف Programmable Logic Controller که به معنی کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی است. عناصر اصلی plc شامل ماژول‌های ورودی، واحدهای پردازش مرکزی، ماژول‌های خروجی و دستگاه‌های برنامه نویسی است. در واقع plc مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که عملیات کنترل را ساده می‌کند. وقتی می‌گوییم کنترلر یعنی دستگاهی که تمام کارهای کنترلی را برای ما انجام می‌دهد و وقتی می‌گوییم منطقی است می‌توانیم زبانش را بفهمیم.

قابلیت برنامه‌ریزی این دستگاه نیز به این معناست که شما می‌توانید با انتخاب زبان برنامه نویسی دستور انجام کار را بدهید. به دلیل عملکرد ویژه plc، برای کنترل فرآیندهای صنعتی در حال انجام در کارخانه استفاده می‌شود. PLC نرم افزاری است که اطلاعات را به صورت عددی بدست می‌آورد، آن را در حافظه پردازش می‌کند و نتیجه را از طریق خروجی برای اجرای دستورات به اجراکننده‌ها می‌فرستد. در واقع برنامه نوشته شده توسط کامپیوتر مدار، رله می‌شود.

کاربرد PLC زیمنس

همانطور که می دانید PLC یک کنترل کننده نرم افزاری است که به شکل باینری اطلاعات را از ورودی خود دریافت می کند و طبق برنامه ذخیره شده در حافظه پردازش می کند و به عنوان یک فرمان برای اجرا کننده و گیرنده ارسال می کند. این تجهیزات عمدتاً در زمینه های صنعتی مانند اتوماسیون خط تولید کارخانه، طراحی BMS، ایجاد فرآیند خودکار ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. اما امروزه در اکثر لوازم اطراف ما از PLC استفاده می شود که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می شود؛

  • صنعت خودرو: تست قطعات، قالب گیری بدنه، سوراخ کاری، اتصال قطعات، اسپری رنگ
  • صنعت پلاستیک: سیستم های تولید و تحلیل ماشین آلات پلاستیک، ذوب و قالب گیری
  • صنایع شیمیایی: تجهیزاتی برای ترکیب نسبت های مختلف مواد
  • صنایع سنگین: کوره صنعتی، کنترل دمای اتوماتیک،
  • صنایع غذایی: بسته بندی و استخراج محصولات
  • حمل و نقل: جرثقیل و نوار نقاله
  • خدمات ساختمانی: کنترل تهویه مطبوع، سیستم روشنایی اتوماتیک، آسانسورها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *