اشنایدر

کلید حرارتی اشنایدر

کلید حرارتی اشنایدر

کلید حرارتی اشنایدر

کلید حرارتی (MMS) یا کلید محافظ موتور (MPCB) یکی از کلیدهای قطع شدنی است. یعنی اگر موتور برق دارد می‌تواند آن را خاموش یا روشن کند. کلیدهای محافظ موتور اشنایدر برای محافظت از موتور در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافه بار استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این کلید کنترل زمان شروع و توقف، کنترل جریان قوی موتور در هنگام استارت، جلوگیری از افت تک فاز و ولتاژ موتور و کنترل چرخش موتور می‌باشد.

کلید حرارتی اشنایدر چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید حرارتی (MPCB) که برگرفته از واژه قطع‌کننده مدار محافظ موتور، همچنین به عنوان راه‌انداز موتور دستی (MMS) شناخته می‌شود، یکی از کلیدهای قابل قطع زیر بار است. برای روشن و خاموش کردن موتور و محافظت از موتور در برابر اضافه بار و شنت در هنگام راه اندازی و کار استفاده می‌شود. این سوئیچ که در بازار به عنوان کلید حرارتی-مغناطیسی نیز شناخته می‌شود، در هنگام اتصال به طور خودکار عمل می‌کند.

کلید حرارتی مدار برق را قطع و دوباره وصل می‌کند. همچنین می‌توانید لوازم جانبی را برای استفاده در مدار فرمان وصل کنید. در دنیای صنعتی امروز، موتورهای ناهمزمان قفس سنجابی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و بسیار متنوع هستند. این موتورها نیاز به حفاظت دارند. کلیدهای حرارتی اشنایدر به طور کلی بهترین گزینه برای این نوع حفاظت هستند، زیرا علاوه بر مزایای محافظت از انواع موتورها، می‌توان آن‌ها را با بسیاری از لوازم جانبی ادغام کرد.

کلید حرارتی چه تفاوتی با بی متال دارد؟

کلیدهای حرارتی مشابه بی‌متال عمل می‌کنند و مانند بی‌متال‌ها در برابر تلاطم جریان محافظت می‌کنند، اما بین بی‌متال‌ها و کلیدهای حرارتی تفاوت‌های زیادی وجود دارد، کلیدهای حرارتی نسبت به بی‌متال‌ها برتری دارند و ایمنی بالاتری نسبت به بی‌متال دارند.

1- بی‌متال مدار فرمان را قطع می‌کند، اما کلید حرارتی مستقیماً مدار برق سه فاز و موتور را خاموش می‌کند.

2- کلیدهای حرارتی هم از جریان‌های حرارتی و هم از جریان‌های مغناطیسی محافظت می‌کنند، در حالی که بی‌متال‌ها فقط از جریان‌های حرارتی محافظت می‌کنند.

قابلیت های کلید حرارتی

1-قابلیت قطع و وصل زیر بار

2-قابلیت تنظیم دقیق آمپلی فایر در یک بازه را دارد.

3-در صورت اضافه بار موتور مستقیماً متوقف می شود و کنتاکتور نیازی به اجرای فرمان ندارد.

کلید مغناطیسی

نقش کلید مغناطیسی در مدار محافظت از سیستم الکتریکی در برابر جریان‌های زیاد است. ساختار این رله در هر فاز شامل یک هسته آهنی است که به دور هر یک از چندین دور سیم (پوشش لاکی) پیچیده شده است. این سیم پیچ در مسیر هر فاز قرار می‌گیرد. در جریان عادی، جریان مدار از طریق دو کنتاکت متصل به هم وارد سیم پیچ می‌شود، از سیم پیچ عبور می‌کند و میدان مغناطیسی ضعیفی ایجاد می‌کند که هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

با این حال، عبور جریان اتصال کوتاه یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌کند که هسته آهنی را به حرکت در می‌آورد، که به نوبه خود اهرم قطع را فعال می‌کند. یعنی نیروی مغناطیسی هسته افزایش می‌یابد و تیغه مخالف را به سمت خود می‌کشد. در نتیجه اهرم متصل به کنتاکت بالایی آزاد می‌شود، دو کنتاکت توسط فنر از هم جدا می‌شوند و مدار قطع می‌شود. تیغه قطع نیز به عنوان یک دستگیره توقف در مدار فرمان عمل می‌کند. مزیت این رله‌ها این است که نیازی به تعویض ندارند و پس از کار با یک دستگیره یا سلکتور مجددا وصل می‌شوند تا به حالت اولیه برگردند. محدوده جریان کلیدهای مغناطیسی اشنایدر سری GV2L 0.4 تا 32 آمپر می‌باشد.

عملکرد کلید حرارتی مغناطیسی

کلیدهای حرارتی مغناطیسی راحت‌تر از کلیدهای حرارتی و کلیدهای مغناطیسی هستند. در بیشتر موارد، مصرف کنندگان برق، به ویژه موتورها، هم از اتصال کوتاه و هم از اضافه بار محافظت می‌شوند. اکثر موتورهای مورد استفاده در صنعت موتورهای آسنکرون قفس سنجابی هستند. از آنجایی که موتورهای الکتریکی تجهیزات گران قیمتی هستند، محافظت از آن‌ها بسیار مهم است. بنابراین، شما باید از این کلید استفاده کنید. کلیدهای حرارتی اتوماتیک مغناطیسی دستگاه‌های الکترومکانیکی هستند که برای محافظت از موتور در فرکانس‌های 50 و 60 هرتز استفاده می‌شوند.

همانطور که از نام این کلید مشخص است برای محافظت از موتورهای تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود. یک بی‌متال در کلید حرارتی مغناطیسی وجود دارد. بی‌متال در صورت اضافه بار بیش از حد داغ می‌شود و کار می‌کند. کلید علاوه بر بی‌متال دارای رله مغناطیسی نیز می‌باشد. رله‌های مغناطیسی برای محافظت و کنترل مصرف کنندگان و موتورهای الکتریکی در برابر جریان‌های زیاد (اتصال کوتاه) استفاده می‌شود که این اصل مبتنی بر پدیده‌های الکترومغناطیسی است.

کلید حفاظت موتوری

کلید حفاظت موتوری نوعی کلید اتوماتیک است که می‌تواند جریان موتور الکتریکی را بدون قطع شدن کلید در هنگام راه اندازی تحمل کند. کاید حفاظتی می‌تواند موتور را از اتصال کوتاه، موتور الکتریکی تک فاز، افت ولتاژ محافظت کند. برای کار با رله، معمولاً آن را روی یک جریان خاص (5.1 تا 8.1 برابر جریان نامی) تنظیم کنید.

هنگامی که جریان از حد تعیین شده فراتر رود، قسمت حرارتی رله کار می‌کند و مدار را قطع می‌کند. قسمت مغناطیسی این رله از یک هسته متحرک و یک سیم پیچ تشکیل شده است که با نیروی فنر به سمت بالا کشیده می‌شود. هنگامی که جریان از حد تعیین شده فراتر رود یا اتصال کوتاه داشته باشد، سیم پیچ مغناطیسی هسته متحرک را به سمت پایین می‌کشد و کنتاکت‌های متصل به هسته متحرک را قطع می‌کند و رله مدار را قطع می‌شود.

فیوزها یا کلیدهای مینیاتوری اغلب در مدارهای کنتاکتور برای محافظت از مدارها و مصرف کنندگان در برابر اتصال کوتاه و محافظت از آن‌ها در برابر اضافه بارها و وقفه‌های تک فاز استفاده می‌شوند. بی‌متال‌ها حداقل در دو مسیر فاز قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده از کلیدهای حرارتی مغناطیسی جایگزین بسیار خوبی برای کلیدهای مینیاتوری و بی‌متال می‌باشد.

رنج کلید حرارتی مغناطیسی

کلیدهای حرارتی مغناطیسی اشنایدر معمولا از 0.16 تا 32 آمپر برای سری GV2M، 0.25 تا 32 آمپر برای سری GV2P، 9 تا 80 آمپر برای سری GV3P و 15 تا 220 آمپر برای سری GV7R متغیر هستند. مناسب برای موتورهای تا 110 کیلو وات، کلیدهای حرارتی مغناطیسی را می‌توان بر اساس توان نامی یا جریان نامی موتور انتخاب کرد. هنگام استفاده از توان نامی موتور در هر اسب بخار (746 وات بر اسب بخار)، جریان نامی موتور تقریباً 1.5 آمپر و تقریباً 2 آمپر بر کیلووات در نظر گرفته می‌شود. این جریان در محدوده 1.2 تا 2 برابر مغناطیس است، این جریان نامی کلید است. جریان بی‌متال کلید حرارتی مغناطیسی باید برابر با جریان نامی موتور تنظیم شود.

تفاوت بین جریان حرارتی و جریان مغناطیسی

به عنوان مثال، هنگامی که یک موتور الکتریکی به دلیل یاتاقان‌های سنگین بیش از حد گرم می‌شود، گرمای تولید شده یک مسیر جریان ایجاد می‌کند. که این جریان ناشی از اضافه بار جریان حرارتی نامیده می‌شود. حال در نظر بگیرید که دو فاز با هم یا یک نول و فاز به دلیل یک اتفاق ناخواسته به هم متصل شده‌اند. در این حالت حرارت موتور الکتریکی افزایش می‌یابد و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود. این جریان را جریان مغناطیسی می‌نامند. کلیدهای حفاظت اضافه بار بسته به مسدود شدن جریان مغناطیسی یا جریان حرارتی در دو نوع حفاظت اضافه بار مغناطیسی و حفاظت اضافه بار حرارتی موجود هستند:

  • حفاظت اضافه بار مغناطیسی

این نوع حفاظت توسط یک نوع بوبین ارائه می‌شود. قسمت اصلی ساختمان شامل یک هسته مغناطیسی است که چندین دور سیم به دور آن پیچیده شده است. این امر باعث جریان زیاد و افزایش قدرت میدان مغناطیسی در اطراف سیم پیچ‌های اطراف این هسته و در نتیجه جذب کنتاکت‌ها می‌شود. داخل سیم پیچ و اهرم قطع توسط بوبین جذب می‌شود و شرایط لازم برای عملکرد مکانیکی مدار قطع را ایجاد می‌کند. برای هر فاز، یک هسته مغناطیسی سیم پیچی در داخل کلید تعبیه شده است. این مدل کاربرد برای محافظت از مدار در برابر اتصال کوتاه استفاده می‌شود.

این برای تشخیص اتصال کوتاه است، زیرا در صورت اتصال کوتاه، کلید مدار باید به سرعت عمل کند و حفاظت حرارتی به دلیل زمان لازم برای گرم کردن بی‌متال کمی به تاخیر می‌افتد. رله‌های مغناطیسی به ندرت به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و رله‌های حرارتی با رله‌های مغناطیسی معمولاً در داخل تجهیزاتی مانند کلیدهای اتوماتیک کمپکت و استارت موتور استفاده می‌شوند. حفاظت مغناطیسی در صورت اتصال کوتاه به سرعت مدار را قطع می‌کند و از آسیب به اجزای بی‌متال و سایر تجهیزات جلوگیری می‌کند.

  • حفاظت اضافه بار حرارتی

تجهیزات اضافه بار حرارتی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین نوع آن بی‌متال است. بی‌متال به صورت سری با موتور بعد از کنتاکتور نصب می‌شود. حفاظت حرارتی اضافه بار برای کلیدهای اتوماتیک نیز به عنوان محافظت در برابر جریان‌های بالا استفاده می‌شود. در این مدل حفاظتی که با جریان زیاد و حرارت دادن بی‌متال انجام می‌شود، دو فلز با ضرایب انبساط طولی متفاوت تغییر حالت می‌دهند. این دو فلز معمولاً قطعات و غلتک‌های پرس در نظر گرفته می‌شوند. ترکیب پرس این دو فلز با هم یک بی‌متال را تشکیل می‌دهند. به دلیل ضریب انبساط بالای یکی از این فلزات، این دو فلز با هم خم می‌شوند.

کلام پایانی

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی در مورد کلید‌های حرارتی اشنایدر در اختیار شما قرار دهیم. فروشگاه ما وارد‌کننده کلیه قطعات برقی می‌باشد که دارای نمایندگی اشنایدر در تهران می‌باشد و این محصولات را به صورت اورجینال در اختیار شما قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *